2022/2023 BA-BJURV1805U IT-ret
English Title | |
IT Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-08-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
De studerende skal opnå viden om væsentlige
teknologiretlige begreber, terminologi, retskilder og
argumentation.
De studerende skal opnå færdighed i og kompetence til at:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Juridiske kundskaber svarende til de første 2 år af HA-jur.-uddannelsen. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget IT-ret bygger forudsætningsvis på den grundlæggende viden, som de studerende har erhvervet på HA-jur.-uddannelsens første to år. Det er derfor afgørende, at de studerende har juridiske kompetencer svarende hertil.
I faget fokuseres der på følgende fem hovedområder:
Beskyttelse af immaterielle rettigheder: På den digitale markedsplads er data og digtalt indhold virksomhedens væsentligste aktiver. Den juridiske beskyttelse af disse immaterielle aktiver er derfor afgørende. I faget fokuseres følgelig på den retsbeskyttelse, der kan opnås efter ophavsretsloven, varemærkeloven mv.
Beskyttelse af privatlivets fred: Beskyttelse af den enkeltes persondata og privalivsfred er kommet i centrum som følge af, at vores data i stadig stigende grad indsamles, behandles og videregives på digitale medier og platforme. Skærpet lovgivning på området gør, at kendskab til disse regler er afgørende for alle aktører på den digitale markedsplads.
Markedsføring og handel på digitale platforme: Stadig flere kommercielle aktiviteter flyttes fra fysiske til digitale platforme. Dette rejser krav om øget kendskab til, hvordan reglerne om markedsføring fortolkes og anvendes på de digitale platforme.
De store digitale platforme som fx sociale medier og salgsplatforme rejser også væsentlige spørgsmål om, hvem der bærer ansvaret for ulovligt indhold på disse platforme. Dette har de senere år givet anledning til væsentlige domme og ny regulering, som de studerende bør kende til. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen afvikles som en kombination af forelæsninger, cases og workshops, hvor de studerende selv arbejder mere aktivt med de forskellige emner, herunder fremlægger domme. Såfremt de studerende ønsker det, vil en del af undervisningen foregå online. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback ifm. løsning af cases og workshops. Hver studerende - eller flere studerende i grupper - kan desuden efter anmodning få mundtlig feedback på deres aktivitet i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Henrik Udsen: IT-ret, 5. udg., Ex Tuto Publishing 2021 (udvalgte kapitler). Domme, kendelser, vejledninger mv. (oplyses ifm. undervisningen) |