Læringsmål |
- At udforme og afgrænse en konkret problemformulering inden for
temarammen ’organisation og forandring’ med henblik på analyse af
en organisation som den studerende selv har valgt.
- At beskrive, analysere og diskutere den udformede
problemstilling med afsæt i de kommunikationsteoretiske og
erhvervsøkonomiske fagområder, herunder at begrunde og redegøre for
de konkrete teorivalg i forhold til besvarelse af
problemformuleringen samt anvende dem i konkrete, empiriske
analyser.
- At udvælge og analysere samt vurdere pålideligheden af empiri
samt begrunde relevansen heraf i forhold til projektets
problemstilling og den specificerede organisation.
- At beskrive projektets videnskabsteoretiske udgangspunkt og
begrunde anvendelse af metode(r).
- At strukturere fremstillingen i en sprogligt klar og
veldisponeret form.
|
Prøve/delprøver |
Tværfagligt
2.-årsprojekt: Kommunikationsstrategiske udfordringer i
erhvervsøkonomisk perspektiv:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 60 sider |
|
Kan udarbejdes i grupper eller individuelt.
5 studerende: max. 60 normalsider
4 studerende: max. 50 normalsider
3 studerende: max. 40 normalsider
2 studerende: max. 30 normalsider
1 studerende: max. 20 normalsider. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende, der pga. sygdom er
forhindrede i at deltage i den ordinære mundtlige prøve, kan gå til
en mundtlig sygeprøve på baggrund af det allerede udarbejdede
projekt . Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i at deltage i
projektudarbejdelsen, skal aflevere et nyt projekt og derefter til
en mundtlig prøve med udgangspunkt i det afleverede projekt.
Studerende, der har afleveret et projekt til den ordinære eksamen,
men som ikke deltager i den ordinære mundtlige eksamen, skal
forinden syge-/omprøven genindlevere det oprindelige projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
Studerende, der ikke har bestået efter den mundtlige prøve, kan
inden syge-/omprøven vælge at indlevere et forbedret projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
For grupper af 4-5 studerende varer den mundlige
eksamen 90 minutter inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse.
Der gives karakter på baggrund af en samlet bedømmelse af den
skriftlige og den mundtlige præstation. Ved bedømmelsen af prøven
indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i
bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en
helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevnen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
2. års projektet er det andet større projekt på
bacheloruddannelsen. Formålet med projektet er at styrke de
studerendes evner til at bearbejde den viden der er opnået gennem
det andet år.
Formålet kan opdeles i to: For det første skal de studerende lære
at arbejde problemorienteret i grupper. Her skal de lære at forstå
og håndtere de udfordringer og fordele, der ligger i
problemorienteret projektarbejde. For det andet skal de studerende
anvende og videreudvikle deres faglige viden om teorier,
perspektiver og metoder til analyse af erhvervsøkonomiske og
kommunikationsstrategiske problemstillinger.
Der gives hvert år omkring semesterstart en introduktion til 2.
års projektet (intro-forelæsning). De studerende får udleveret en
projektmanual, med en beskrivelse af de faglige og formelle krav
til projektet, herunder også antal vejledningstimer til rådighed.
Alle grupper får tildelt en vejleder.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsning + vejledning +
eksamensforberedelse |
Feedback i undervisningen |
De studerende får løbende feedback på deres
projekt i vejledningsforløbet. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
2 timer |
Projektarbejde og eksamensforberedelse |
206 timer |
I alt |
208 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Justesen, L., & Mik-Meyer,
N. (2010). Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
Hans Reitzels Forlag
Olsen, Poul Bitsch & Kaare
Pedersen (2015): Problemorienteret projektarbejde
– en værktøjsbog. Roskilde Universitetsforlag.
Rienecker, Lotte, Peter Stray Jørgensen, og
Signe Skov. 2017. Den gode opgave: Håndbog i opgaveskrivning på
videregående uddannelser. 5. udg. Frederiksberg.
Stray Jørgensen, Peter (2014): Formalia i
universitetsopgaver – serviceafsnit, layout og typografi.
København: Samfundslitteratur.
|