2022/2023 BA-BKOMV6003U Formidling og strategisk kommunikation i praksis
English Title | |
Go Public: Strategic Communication in Practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 90 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12, skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige fejl eller mangler, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Kurset er for alle bachelorstuderende, der har en interesse i at opnå grundlæggende kommunikations- og mediekompetencer, uanset studiebaggrund. | ||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Èn mundtlig fremlæggelse skal godkendes på baggrund af opgaver i undervisningen. Fremlæggelse foregår i grupper på 2-5 studerende. OBS: Obligatoriske aktiviteter er ikke en eksamen men bedømmes godkendt/ikke godkendt. Den obligatoriske aktivitet skal godkendes, for at den studerende kan blive indstillet til eksamen. Der stilles en ny obligatorisk godkendelsesopgave (aflevering af et ekstra kommunikationsprodukt eller mundtligt oplæg) før den ordinære eksamen til de studerende, der har været syge eller har gjort forsøg til den obligatoriske aktivitet. Studerende der ikke har gjort forsøg, og som ikke kan dokumentere sygdom el.lign., kan ikke få stillet yderligere godkendelsesaktiviteter og kan ikke deltage i den ordinære eksamen eller reeksamen men trækkes for eksamensforsøg. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget 'Formidling og strategisk kommunikation i praksis' fokuserer på, hvordan der kan skabes sammenhæng mellem kommunikationsstrategi, kommunikationskanal og selve formidlingen i en organisation.
Faget er et værkstedsfag, der har til mål at styrke den studerendes egne formidlingskompetencer inden for de væsentligste organisatoriske kommunikationskanaler og -produkter som fx hjemmeside, sociale medier, intranet, nyhedsbrev, personaleblade, alle-mails, jobopslag og annoncer.
Kurset er således målrettet studerende, der vil styrke
deres praktiske og refleksive kompetencer i
spændingsfeltet mellem strategisk kommunikation som teori og som
praksis.
Forløb
Kurset er delt op i fire dele:
1) Kommunikationsstrategien: Hvilke kommunikationsmuligheder og -begrænsninger står organisationer med, og hvilke kanaler kan der arbejdes med (egne, andres, betalte)
2) Online: Hjemmesider, blogs, intranet, sociale medier
3) Det skrevne: Nyhedsbreve, alle-mails, breve, pressemeddelelser
4) Det visuelle: Billeder, grafik, video |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på virkelige
kommunikationsudfordringer og -produkter fra praksis.
De studerende arbejder med de enkelte kanaler, diskuterer muligheder og begrænsninger, eksperimenterer, er kreative, skriver, gentænker, planlægger og eksekverer samtidig med, at de holder det op mod virkeligheden i organisationen med afsæt i kommunikationsfagets teorier, metoder og teknikker. Undervisningen kræver en aktiv indsats fra de studerende i selve undervisningen, da der udover de stategiske refleksioner og research skal udarbejdes konkrete tekster og produkter. De studerende arbejder både individuelt og i grupper med underviseren som facilitator, vejleder og inspirator. I forbindelse med undervisningen skal den studerende læse en række tekster, der er. Teksterne er anvendelsesorienterede ift. løsningen af de praktiske kommunikationsudfordringer. Teksterne inddrages og anvendes selvstændigt af den studerende undervejs. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback er en væsentlig del af kurset og træner
de studerendes refleksion. I faget møder den studerende derfor tre
forskellige former for feedback gennem hele forløbet.
- De studerende arbejder i grupper med løbende feedback fra underviser på løsning af praktiske kommunikationsopgaver, som der ligeledes samles op på og gives feedback til i plenum. - De studerende får feedback på obligatorisk opgave - De studerende arbejder løbende med peer-feedback, hvor de inden for givne retningslinjer giver hinanden feedback og lærer af andres. Som en del af arbejdet med feedback indgår også feedback-træning. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Litteratur:
|