2022/2023  BA-BMAKO3003U  Global marketingsstrategi

Global Marketing Strategy

Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
  • Diana Storm - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Markedsføring/Marketing
  • Blended learning
Sidst opdateret den 01-07-2022

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Forklare, udvælge, og anvende relevante marketing koncepter, modeller, og teorier
  • Kritisk vurdere et marketing problem og dertil relaterede strategiske muligheder
  • Vurdere kvaliteten af en markedsanalyse
  • Vælge en passende marketing strategi og argumentere herfor
  • Forklare og argumentere for elementerne i en valgt marketing-strategi og -plan, f.eks. strategisk målsætning, målgruppevalg, vækststrategi, konkurrence- og positionerings-strategi, branding strategi, kommunikationsstrategi, produkt strategi, prisstrategi, distributionsstrategi, implementering, finansielle konsekvenser, osv.
  • Indsamle og anvende primære og/eller sekundære data til brug for analysen, i overensstemmelse med akademiske standarder
Global marketingsstrategi:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-5
Sideantal er uafhængig af gruppestørrelse
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Syge/omprøve: Hvis en studerende har deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige produkt, men har været syg/fraværende ved den mundtlige eksamen, tager syge/omprøven udgangspunkt i den oprindelige gruppeaflevering (som gen-afleveres).

Hvis den studerende har deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige produkt, men ikke har bestået den mundtlige eksamen, tager syge/omprøven ligeledes udgangspunkt i den oprindelige gruppeaflevering (som gen-afleveres). Dog kan den studerende i stedet vælge at skrive en ny, individuel projektopgave inden for et fastsat tidsrum.

Den mundtlige eksamen foregår i grupper og er baseret på en projektopgave, der er udarbejdet i løbet af semesteret og afleveret indenfor en fastsat tidsfrist.

Den mundtlige eksamen består af en diskussion af det skriftlige gruppeprojekt, hvor eksaminatorerne kan rejse både opgave-relaterede og generelle spørgsmål inden for pensum. Der stilles spørgsmål rettet til hver studerende, for at sikre lige muligheder for at deltage.

Diskussionen varer ca. 8 minutter pr. studerende. Den resterende tid går til evaluering, bedømmelse og feedback til gruppen.

Global Marketing Strategi tilbyder den studerende mulighed for at lære at udvikle og argumentere for marketing- strategier og -planer, der baserer sig på grundig markedsanalyse af både interne og eksterne forhold og dynamikker af relevans for virksomheden og dens marked. Kurset træner den studerende i at anvende marketing koncepter, modeller og teorier i samspil med udvikling af marketing -strategier og -planer. Der lægges vægt på at det strategiske arbejde underbygges af analysearbejde af høj kvalitet, og derfor forudsættes den studerende at have kendskab og erfaring med markedsanalyse på et niveau svarende til Global Marketing Audit.

Kurset tager en blended learning tilgang, som kombinerer forelæsninger og øvelsesundervisning på campus med online læringsmaterialer, forberedelse og læringstjek. Det forventes, at de studerende forbereder sig og deltager aktivt, såvel online som på campus.
En stor del af undervisningen er tilstedeværelsesundervisning, men størstedelen af læringsarbejdet ligger i forberedelse og gruppearbejde, hvor der trækkes på online ressourcer og arbejdsformer.
Der gives feedback i forbindelse med øvelsestimerne. Denne kan være både i skriftlig og mundtlig form. Feedback gives i forbindelse med de ugentlige øvelsesopgaver og med de direkte eksamens-relevante opgaver, som består i en problemformulering (max 1. side) og en synopsis (max. 2 sider), der afleveres i løbet af semesteret.
Undervisning og forberedelse 166 timer
Eksamen 45 timer
  • Constantinides, E. “The Marketing Mix Revisited: Towards the 21st Century Marketing”. Journal of Marketing Management, April 2006, pp. 407-438.
  • Grönroos, Christian. (2015) Service Management and Marketing. Wiley.
  • Hollensen (2019). Marketing Management: A Relationship Approach, 4th Edition. Pearson Education Limited.
  • Rienecker & Jørgensen. (2017) Den Gode Opgave. 5. Udgave. Samfundslitteratur.
  • Solomon, Marshall, Stuart, Barnes & Mitchell (2019). Marketing: Real People, Real Decisions, 3/E. Pearson Education Limited.
Sidst opdateret den 01-07-2022