2022/2023  BA-BMAKO6003U  Bachelorprojekt

Bachelor Projekt

Kursets ECTS 15 ECTS
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
  • Fabian Csaba - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
  • Forbrugeradfærd/Customer behaviour
  • Kommunikation/Communication
  • Markedsføring/Marketing
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 01-07-2022

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Formulere og afgrænse en problemstilling indenfor studiets faglige felt (jf. studiets kompetenceprofil)
  • Diskutere den valgte problemstilling i forhold til de økonomiske, sociale og miljømæssige udfordringer organisationer og samfund står overfor.
  • Identificere, præsentere og diskutere relevant faglitteratur om det valgte emne.
  • Udvælge og begrunde valg af teori fra studiets tre fagblokke, som kan udgøre den teoretisk ramme for analyse af projektets problemstilling.
  • Tilrettelægge et undersøgelsesdesign og argumentere for dets udformning, herunder dets vægtning af kvalitative og kvantitative metoder.
  • Indsamle, bearbejde og analysere data; vurdere dens kvalitet, pålidelighed og relevans – og de fortolkningsmuligheder forskellige forståelsesrammer åbner op for.
  • Foretage en analyse som bearbejder, formidler og fortolker den indsamlede empiri med udgangspunkt i en gennemskuelig metodisk fremgangsmåde og den valgte teoretiske ramme.
  • Sammenholde analysens resultater med problemstillingen og herudfra foretage en konklusion og en perspektivering.
  • Reflektere kritisk over projektets proces og resultat, herunder om resultatets bidrag til faglig viden på det valgte område såvel som betydning for mennesker og organisationer.
  • Formidle projektets indhold i en sproglig klar, indholdsmæssigt veldisponeret form.
Bachelorprojekt:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-4
Den samlede rapport må have følgende maksimale omfang:
1 studerende: maksimalt 40 sider
2 studerende: maksimalt 60 sider
3 studerende: maksimalt 70 sider
4 studerende: maksimalt 80 sider
Opgavetype Bachelorprojekt
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse

Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige indhold tungest.
Bestemmelser vedrørende resuméet Projektet skal være ledsaget af et resumé på maksimalt 2 sider, som indgår det samlede sideantal. Resuméet skal skrive på det modsatte sprog af projektsproget (dansk eller engelsk).
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige gruppeprojekt til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af en genindlevering af oprindelige gruppeprojekt.

Gruppeprojekter danner udgangspunkt for en mundtlig gruppeeksamen. Individuelle projekter forsvares individuelt.

Der gives karakter på baggrund af en samlet bedømmelse af den skriftlige og den mundtlige præstation. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen, idet det faglige indhold dog vægter mest.

Bachelorprojektet kan skrives på dansk eller engelsk.

Forløbet for den mundtlige eksamen følger disse retningslinjer:

Der er afsat 30 min. pr studerende, dog max. 90 min. samlet, hvorefter der gives individuel karakter ud fra en samlet bedømmelse af den skriftlige samt den mundtlige præstation.

Der gives karakter efter 7-trinsskalaen. De studerende lægger selv ud med et kort oplæg (ca. 10 minutter i alt pr studerende). Hensigten med præsentationen er at uddybe væsentlige diskussionspunkter og konklusioner, evt. i andre eller bredere perspektiver end de i opgaven anlagte. Efterfølgende vil der være en diskussion af og om projektet.

Med bachelorprojektet sigtes der mod at opbygge de studerendes akademiske kompetencer inden for det felt, der definerer uddannelsen. De studerende identificerer selv deres konkrete interesseområde, udmønter dette i en relevant problemstilling og besvarer denne.

Forelæsning/​projektworkshop og vejledning. Antallet af vejledningstimer fremgår under 'studenterarbejdstimer'.
Feedback i forbindelse med bachelorprojektet foregår løbende ved den studerendes vejledningsmøder, under introduktionsforelæsning/​projektworkshop samt ved begrundelsen for karaktergivningen efter endt eksamen.
Undervisning / forelæsning 3 timer
Vejledning - individuelt 7 timer
Vejledning - gruppe på 2 12 timer
Vejledning - gruppe på 3 16 timer
Vejledning - gruppe på 4 18 timer
Udarbejdelse af projekt og eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 356 timer

Justesen, L. & Mik-Meyer, N. (2010). Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier. Hans Reitzels Forlag

Jørgensen, Peter Stray (2014) Formalia i universitetsopgaver – serviceafsnit, layout og typografi. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Reinecker, Lotte & Jørgensen, Peter Stray (2017). Den gode opgave: Håndbog i opgave- og specialeskrivning. 5. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur

Olsen, Paul Bitsch & Pedersen, Kaare (2018): Problemorienteret projektarbejde – en værktøjsbog (5. udgave). Frederiksberg: Samfundslitteratur

Sidst opdateret den 01-07-2022