2022/2023 BA-BMECO1284U Operationsanalyse
English Title | |
Operations Research |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
E21: fagets forelæsninger afholdes på engelsk og øvelsesrækkerne afholdes på dansk. | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 17-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
For at kunne indstille sig til den ordinære eksamen, stilles en obligatorisk opgave som den studerende skal løse og have godkendt af underviseren. Det er underviseren alene, der vurderer, om besvarelsen kan godkendes. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Lineær Programmering (LP) og Dualitet: De grundlæggende emner fra LP-teori gennemgås, herunder formulering af lineære modeller, Simplex-metoden, dualitet med vægt på komplementære resters betingelse for optimalitet og sammenhængen med ikke-lineær programmering via Lagrange-multiplikatorer, dual Simplex, følsomhedsanalyse og konstruktion af første mulige basisløsning. LP-baseret heltalsprogrammering: Assignmentproblemet, det klassiske transportproblem, og Travelling Salesman Problemet gennemgås med henblik på at illustrere LP's centrale betydning også i forbindelse med problemer, hvor der er heltalskrav knyttet til de variable. Netværksoptimering: Mindste udspændende træ, "Single-source", Korteste vej problemet, og maksimum strømning i netværk. Generelle teknikker: Dynamisk Programmering og Branch-and-Bound
for heltalsprogrammering.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger med øvelser | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Ved øvelsestimerne indgår de studerende i
konstruktiv dialog med øvelsesunderviseren og der gives feedback
som kommentarer og forbedringsforslag til de udarbejdede løsninger.
Ved øvelsestimer med opgavegennemgang er der mulighed for at sammenligne egne løsningstilgange med de løsninger, der fremstilles i plenum. Der er desuden mulighed for selv at bidrage til den fælles opgaveløsning og at få feedback på dette bidrag. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Introduction to Operations Research with Access Card for Premium Content Af Frederick S. Hillier & Gerald J. Lieberman Forlag: McGraw-Hill Education - Europe Udgivet: 2014 |