2022/2023  BA-BPROO2090U  Videnskabsteori og metode

Varighed Et quarter
Starttidspunkt Forår, Tredje quarter
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Jesper Schlamovitz - Institut for Organisation (IOA)
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Blended learning
Sidst opdateret den 08-06-2022

• Redegøre for og sammenligne forskellige videnskabsteoretiske perspektiver
  • Redegøre for og diskutere forskellige kvalitative metoder
  • Redegøre for og diskutere sammenhæng mellem videnskabsteori og metodevalg
  • Redegøre for og diskutere videnskabelige kvalitetskriterier koblet til problemformulering, metodevalg og videnskabsteoretisk position.
  • At kunne anvende en af de præsenterede kvalitative metoder og diskutere den valgte metode i forhold til problemformulering, videnskabsteoretisk perspektiv, alternative metoder, valg af undersøgelsesdesign og kvalitetskriterier.
  • At kunne forstå, forklare og anvende væsentlige videnskabsteoretiske og metodiske begreber fra pensum.
Videnskabsteori og metode:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 2-5
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår
Til syge-/omprøven skal den studerende aflevere en ny synopsis. Den studerende har dog mulighed for at benytte det data (interviews, observationer, dokumenter eller surveys), som blev indsamlet og behandlet i forbindelse med den oprindelige synopsis.

Synopsen skrives i grupper af 2-5 studerende. Synopsen skal tage udgangspunkt i en konkret metodisk øvelse i form af en datasamling, som gruppen udfører sammen. Synopsen skal herefter inddrage relevante metodiske og videnskabsteoretiske temaer fra pensum, samt redegøre for og diskutere de metodiske og videnskabsteoretiske valg der er truffet. Ved aflevering af synopsis vedlægges der som bilag alt efter valg af metode: lydfil med interview, interviewguide, evt. transkriberede interviews, observationsnoter eller kopi af et kodet dokumentmateriale.

Ved den individuelle eksamination foretages en helhedsbedømmelse af synopsis og den mundtlige præstation. Den studerende skal indlede med et 3 minutters oplæg, der tager afsæt i den skrevne synopsis’ videnskabsteoretiske og/eller metodiske problemstillinger. Herefter vil den studerende blive eksamineret med afsæt i den konkrete synopsis’ problemstillinger samt fagets samlede pensum.

Formålet med kurset er at den studerende bliver i stand til at arbejde systematisk og reflekteret med kvalitativ videnskabsteori og metode, samt sammenhængen mellem disse. Den studerende vil blive præsenteret for forskellige videnskabsteoretiske perspektiver, herunder f.eks. positivisme, fænomenologi, konstruktivisme og pragmatisme. Desuden vil den studerende blive præsenteret for de væsentlige kvalitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder, herunder kvalitative forskningsinterview, dokumentanalyse og observationsstudier. Den studerende lærer at foretage informerede valg, når en problemstilling skal omsættes videnskabsteoretisk og metodisk, således at der skabes sammenhæng disse. Fagets styrke består i dets nære kobling til praksis. Det vil sige at det tager udgangspunkt i de almindelige metodiske og videnskabsteoretiske udfordringer, som de studerende kan komme ud for i gennemførelse og skrivning af videnskabelig funderede opgaver - særligt med udgangspunkt deres bachelor-projekt.

Undervisningen foregår som en vekselvirkning mellem forelæsninger, metodeworkshops og online øvelser. Forelæsningerne behandler her primært de videnskabsteoretiske perspektiver, mens der på metodeworkshops arbejdes med de konkrete metoder. Desuden er der indlagt online feedback øvelser, hvor de studerende løbende i grupper udarbejder mindre skriftlige produkter knyttet særligt til metodedelen af faget, samt forpligter sig på at give feedback til deres medstuderende.

I formidlingen af de videnskabsteoretiske perspektiver og de forskellige metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering, og de studerende får mulighed for at afprøve metoderne i kortere case-baserede øvelser. Herudover får de studerende mulighed for at gå mere i dybden med dele af fagets pensum, idet de til brug for deres synopsis-skrivning skal vælge et videnskabsteoretisk perspektiv samt en samfundsvidenskabelig metode til udførelse af en mindre empiri-indsamling i grupper.
De studerende modtager igennem faget løbende feedback på deres arbejde fra medstuderende via online-platformen Peergrade.

Herudover er der indlagt feedback igennem hele kursusforløbet, hvor de studerende forventes at være aktivt deltagende, og hvor undervisere og medstuderende løbende giver feedback på øvelser og fremlæggelser.
Forelæsninger og workshops 36 timer
Forberedelse til undervisning og online/feedback øvelser 98 timer
Synopsisskrivning og eksamensforberedelse 72 timer

De studerende skal anskaffe sig følgende grundbog:

• Egholm, L. (2014): Videnskabsteori: Perspektiver på Organisationer og Samfund. København: Hans Reitzels Forlag

Grundbogen vil blive suppleret med et kompendium indeholdende en række artikler, herunder særligt metode-litteratur og eksempler på ledelses- og organisationsstudier skrevet ud fra forskellige videnskabsteoretiske perspektiver og med brug af forskellige metoder (se undervisningsplan).

Sidst opdateret den 08-06-2022