2022/2023 BA-BPSYO1761U HRM og psykologiske test
English Title | |
Human Resource Management and Psychological Testing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-12-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
HRM og psykologiske test er et både akademisk og praksisrettet fag, forstået således at det trækker på viden og teori fra grundfag på uddannelsen og bringer den viden i spil i forhold til konkrete problemstillinger man møder i HRM praksis. Der lægges vægt på at udvikle en solid forståelse for hvordan HRM og psykologisk testning fungerer i praksis. De studerende opfordres til kritisk refleksion over etiske, psykologiske, forretningsmæssige og samfundsmæssige dilemmaer i forhold til fagets genstandsområde. På faget vil vi også forholde os til udfordringer omkring bæredygtig virksomhedsdrift som HRM og psykologiske test er en del af og hvordan HRM tager sig ud i forskellige lande og hvordan kulturelle forskelle har implikationer for organisering og praksis indenfor HRM.
Faget indledes med at der skabes et fundament for at forstå HRM begrebets opståen, udvikling og aktuelle udfordringer. Faget forløb er herefter bygget op så det i store træk følger HRM cyklussen (tiltrække, fastholde, udvikle og afvikle). Dog vil tværgående overordnede begreber som eksempelvis strategisk HRM blive berørt. Faget indeholder også en indføring i psykometri og hvordan psykologiske tests anvendes i HR processer.
I de enkelte moduler introduceres, diskuteres og reflekteres kritisk over HRM praksis, ud fra HRM-nøglebegreber samt forskellige teoretiske og videnskabsteoretiske perspektiver. Herunder fokuseres der på de potentielle fordele og faldgruber der kan være når man inddrager psykologiske tests i de forskellige dele af HRM.
Kurset løber mest intensivt i semestrets første del, for at give plads til bachelorprojektet senere i semesteret. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kursets undervisningsformer rummer både
forelæsninger, øvelser, workshops og online elementer med eksempler
fra praksis. Tilsammen skal fagets undervisningselementer, samt
pensum, bidrage til at øge den studerendes evne til at forstå,
anvende og reflektere over HRM-tiltag og processer. Et væsentligt
mål i kurset er at gøre de studerende i stand til at kunne
analysere og håndtere konkrete problemstillinger, ofte
eksemplificeret via en case. Endvidere arbejdes der på at udvikle
en refleksiv kompetence i forhold til tiltag og egen analyse.
Diskussionerne og øvelserne lægger op til de studerendes
selvstændige refleksioner over HRM og forskellige psykologiske
tests der anvendes i HR arbejdet.
Forelæsninger indgår som gennemgående læringsform hvor modeller, begreber og centrale HRM-processer præsenteres og der illustreres med case-eksempler. Det pædagogiske læringsperspektiv fordrer her aktiv deltagelse, både plenum diskussioner og ved at de studerende inviteres til at tænke med på de cases og eksempler der præsenteres. Øvelseshold indgår som et anvendelsesorienteret element, hvor de studerende arbejder aktivt med den praktiske anvendelse af forskellige psykologiske tests samt værktøjer fra HRM-cyklussen. Workshops indgår med henblik på at øge de studerendes analytiske og refleksive færdigheder. På workshop samarbejder studerende i mindre grupper på en case. Under workshoppen fremlægger de studerende deres løsningsforslag og analyser for holdet således at vi kan diskutere de forskellige analyser og handlingsforslag. Faget er blended, i den forstand at der indgår online podcast/videoer som understøtter de studerendes læring og giver indblik i fagets praksis. som supplement til de øvrige aktiviteter. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback gives mere generelt i form af
diskussioner og spørgsmål i plenum på øvelseshold, og
forelæsninger.
Derudover gives der feedback under workshops hvor formatet er underviserfaciliteret peer-to-peer feedback. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|