Læringsmål |
Efter at have fulgt faget skal den studerende:
- Have viden om praksis og anvendelse af metode og teori inden
for makroøkonomi, samt forståelse af praksis og de vigtigste
anvendte begreber, teorier, metoder samt modeller og kunne forstå
makroøkonomiens anvendelse af disse.
- Kunne beskrive, analysere og vurdere makroøkonomiske
problemstillinger
- Kunne identificere og analysere makroøkonomiske
problemstillinger med baggrund i en bevidst og velargumenteret
opstilling af forudsætninger og brug af fagets begreber, metoder,
teorier og modeller.
- Kunne vurdere og formidle praksisnære makroøkonomiske
problemstillinger til samarbejdspartnere.
- Kunne indgå i tværfaglige arbejdsprocesser og agere
kvalificeret og træffe beslutninger i forhold til virksomheders
rammebetingelser.
|
Prøve/delprøver |
Virksomhedens
økonomiske og politiske omverden:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
|
Den mundtlige eksamen foregår som
videoaflevering. Se yderligere information herunder. |
Varighed |
15 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen i dette kursus er en videoaflevering, der skal optages
og afleveres individuelt. Den studerende skal identificere sig med
billede på videoen.
Videoaflevering skal have en længde på max 15 minutter. De
studerende får 24 timer til at forberede videoen, og der er en fast
leveringsfrist. Sker det ikke skal den studerende deltage i
syge/omprøven. Videoafleveringerne gælder kun i det semester,
hvor den studerende er tilmeldt både undervisning og eksamen. Det
betyder, at hvis den studerende ikke består den ordinære eksamen
gælder den videoaflevering, som har fundet sted, ikke i
efterfølgende semestre. Den studerende skal derfor aflevere en ny
video.
I løbet af semesteret vil studerende få mulighed for at aflevere
videoafleveringer i grupper eller individuelt. Det er frivillige
hjemmeopgaver. De studerende stilles en opgave, hvor de herefter
gennemgår løsningen på video og derefter får feedback fra en
underviser. Videoløsning muliggør, at de studerende får mulighed
for at forklare med ord, hvad de gør, hvilket øger indsigten i, om
man forstår og kan videreformidle denne forståelse af det faglige
stof. Dette kan træne den studerende i at gå til den ordinære
eksamen i faget. Frist for aflevering af hjemmeopgaverne
(inden midnat) er anført på hjemmeopgaverne og på
holdsiderne på
Canvas.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Den nationale og internationale makroøkonomiske udvikling sætter
afgørende grundvilkår for virksomheder. I faget gives en
grundlæggende viden omkring de overordnede linjer og sammenhænge på
varemarkedet, arbejdsmarkedet og de finansielle markeder, som er
afgørende for virksomhedernes afsætningsmuligheder,
rekrutteringsmuligheder og finansiering. Økonomisk politik har
direkte og følgelige konsekvenser for virksomhederne og faget giver
de studerende færdigheder til at analysere den økonomiske politiks
muligheder og begrænsninger i relevante makroøkonomiske
modeller.
I løbet af semesteret vil studerende få mulighed for at aflevere
videoafleveringer i grupper eller individuelt. Det er frivillige
hjemmeopgaver. De studerende stilles en opgave, hvor de herefter
gennemgår løsningen på video og derefter får feedback fra en
underviser. Videoløsning muliggør, at de studerende får mulighed
for at forklare med ord, hvad de gør, hvilket øger indsigten i, om
man forstår og kan videreformidle denne forståelse af det faglige
stof. Dette kan træne den studerende i at gå til en mundtlig
eksamen i faget.
Indhold
- Makroøkonomiske variable og modeller
- Indkomstdannelse, løn, priser og beskæftigelse
- Rentedannelse og betalingsbalance
- Økonomisk politik, herunder finans-, penge- og
valutakurspolitik i den lille åbne økonomi ud fra et globalt
perspektiv
- Samfundsbeskrivende elementer i relation til den danske og den
internationale økonomi
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen foregår både på fremmøde- og
onlinehold. |
Feedback i undervisningen |
Den studerende modtager feedback i forbindelse
med videoafleveringer. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) |
30 timer |
Forberedelse (videoer, quizzer og forberedelse til eksamen |
108 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Pensum er primært på engelsk.
|