2022/2023 DIP-D1FMV5023U Ledelsesretorik i Strategi, Organisation og Virksomhed
English Title | |
Leadership Rhetoric in Strategy and Business Organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 16 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 11-10-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
Ledelsesretorik:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Der er ikke specielle forudsætninger for at deltage. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Ledelsesretorik giver professionel kompetence i virksomhedskommunikation: Faget Ledelsesretorik skal give hver enkelt deltager kompetence til på professionelt niveau at skrive og holde en tale inden for alle former for virksomhedskommunikation så som ledelse, forhandling, strategi, salg, marketing, branding, personaleledelse og organisation.
Ledelsesretorik skaber virksomhedens identitet: Ledelsesretorik er helt afgørende i alle former for virksomhedskommunikation. Virksomheden er sociologisk set en organisme, som opretholdes gennem kommunikation. Ledelsesretorikken skaber virksomheden ned i den mindste rutinemæssige form for kommunikation. Ledelsesretorikken former virksomhedens brand. Den stærke retoriske formulering virker overbevisende og troværdig. Den kraftige tale skaber tillid og kan ændre en virksomheds fremtid.
Ledelsesretorik som strategisk kommunikation i virksomheden: Ledelsesretorik handler om den strategiske brug af talen med henblik på at fremme et bestemt budskab og opnå et bestemt mål. Talen er det vigtigste redskab for ledere og alle andre deltagere i private og offentlige organisationer. Organisationer er først og fremmest mundtlige kulturer - selv om vi alle lider under dynger af mails og rapporter. Al afgørende ledelse og kommunikation foregår først og fremmest igennem talen. Når en virksomhedsleder skal fremlægge nye og bedre resultater, kræves der én form for argumentation, sprogbrug og stemmeføring. Når virksomhedslederen skal tale om svære valg i organisationen eller i forhold til medarbejderne, kræves der andre argumenter, ord og fremtoning. Lederen skal vide, hvordan man taler for at kunne sige det, som han eller hun konkret ønsker at få frem. Det kræver kendskab til forholdet mellem den givne situation og de retoriske virkemidler.
Ledelsesretorik kan læres: Ledelsesretorik er noget, man kan lære. I USA er Ledelsesretorik en obligatorisk del af enhver businessuddannelse. Sådan er det ikke i DK. Ledelsesretorik er et forsøg på at afhjælpe denne mangel.
Ledelsesretorik er praktisk relevant: Det er et mål for Ledelsesretorik at integrere teori og praksis, således at faget kan være praktisk relevant for alle deltagere. Ledelsesretorik skal give deltagerne en teoretisk indsigt i sprogets afgørende betydning og funktion i organisationer. Ledelsesretorik skal igennem taleøvelser fremme deltagernes praktiske brug af sproget i tale, samtale, forhandling og strategisk handlen.
Ledelsesretorikkens teori: Den teoretiske del af Ledelsesretorik består i en indføring i den retoriske tradition fra antikken til vor tid. Ledelsesretorikken sættes ind i en bredere filosofisk, politisk, kommunikativ og samfundsmæssig kontekst. I denne sammenhæng vil der blive vist eksempler på storslået retorik. Dernæst vil der være en indføring i konkrete teorier om, hvordan man former sin tale til bestemte lejligheder med henblik på at opnå bestemte mål.
Ledelsesretorikkens praksis: Den praktiske del af Ledelsesretorik består i, at deltagerne skal skrive kortfattede taler og forhandlingsoplæg, som skal fremføres ved timerne med en efterfølgende diskussion. Den specifikke udformning af disse taler og forhandlingsoplæg skal tage udgangspunkt i konkrete udfordringer for ledere i virksomheder og organisationer. Hermed skal deltagernes kompetence som kommende ledere og deltagere i private virksomheder og offentlige organisationer styrkes.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Ledelsesretorik vil være en blanding af forud
optaget online undervisning og tilstedeværende klasseundervisning.
Den teoretiske del af faget Ledelsesretorik vil være forud optaget online undervisning. Det vil gøre det fleksibelt for den studerende at tilegne sig eller vende tilbage til den teoretiske del af faget. Den praktiske del af faget Ledelsesretorik vil være tilstedeværende klasseundervisning, hvor deltagerne bliver undervist i at skrive og holde taler med dertilhørende synopsis. Deltagerne i undervisningen skal se sig som nyansatte i en virksomhed, hvor de har fået til opgave at skrive taler inden for alle former for ledelse og virksomhedskommunikation så som personaleledelse, salg, marketing, branding og organisation. I den forbindelse skal deltagerne også selv afholde taler for at teste, at de fungerer i det mundtlige sprog. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives feed back på den mundtligt fremførte tale og den skriftlige synopsis med de teoretiske begrundelser for talen. Tale og Synopsis vil blive udviklet i løbet af klasseundervisningen med løbende feed back fra gang til gang. Eksamenstalen med dertil hørende synopsis kan på denne måde være klar, når undervisningen slutter. Teori og Praksis er på denne måde helt integreret i klasseundervisningen. Der vil blive dannet en Facebook gruppe, hvor deltagerne i kurset kan kommunikere sammen og give feedback til hinanden. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|