English   Danish

2022/2023  DIP-DBUSO2000U  Afgangsprojekt

English Title
Final Project

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Thomas Poulsen - Institut for Regnskab (RR)
Kursusadministration: hd2Business@cbs.dk
Primære fagområder
  • Driftsøkonomi/Managerial economics
  • Markedsføring/Marketing
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 21-06-2022

Relevante links

Læringsmål
VIDEN
Gennem afgangsprojektet skal den studerende kunne anvende flere af studiets teorier, perspektiver, modeller, begreber og metoder til løsning af en kompleks faglig relevant selvvalgt problemstilling. Den studerende skal her både demonstrere viden om og overblik over studiets teorier, modeller og metoder og vise, at han/hun kan anvende disse til identifikation, analyse og løsning af problemstillingen samt vise viden om teoriernes, modellernes og metodernes muligheder og begrænsninger.

Endvidere skal den studerende have kendskab til og overblik over relevante erhvervsøkonomiske og organisatoriske metoder til løsning af problemstillinger og desuden skal den studerende have viden om, hvordan disse metoder anvendes samt kunne reflektere over deres muligheder og begrænsninger.

FÆRDIGHEDER OG KOMPETENCER
  • Identificere, analysere, formulere og afgrænse en kompleks praktisk og fagligt forankret problemstilling.
  • Forklare, evaluerer og vælge relevante metoder til løsning af problemstillingen og herunder udvikle et relevant undersøgelsesdesign, der sikre validitet og reliabilitet.
  • Forklare, evaluerer og vælge relevante teorier, modeller og begreber til løsning af problemstillingen og herunder udvikle en specifik analysemodel til håndtering af empiri.
  • Indsamle relevant empiri gennem brug af videnskabeligt anerkendte metoder.
  • Systematisk sammenstille empiri og teori og gennemføre relevante analyser.
  • Udvikle fagligt funderet forslag til løsning af den identificerede problemstilling.
  • Reflektere over løsningsforslags anvendelighed samt over modellers relevans, brugbarhed og begrænsninger.
  • Konkludere på det formulerede problem.
  • Skriftligt og mundtligt formidle en kompleks praktisk og fagligt forankret problemstilling og dens behandling og eventuelle løsning i et klart, logisk og fagligt præcist sprog.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det er en forudsætning for tilmelding til Afgangsprojektet, at den studerende har bestået, eller som minimum er tilmeldt eller har deltaget i, alle forudgående prøver på 1., 2. og 3. semester.
Prøve/delprøver
Afgangsprojekt:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 80 sider
Afgangsprojektet kan skrives individuelt eller af to studerende sammen. Projektet skal have et omfang på max. 80 normalsider ved både 1- og 2-personers opgaver.

Der skal indgå et Executive Summary på dansk eller engelsk (indeholdt i det maksimale sidetal). Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige præstation.
Opgavetype HD 2. del afgangsprojekt
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
45 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala

Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige indhold tungest.
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer, Ordinær eksamen i maj. Reeksamen i august/september.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved omprøve afleveres en forbedret udgave af projektet på en nærmere bestemt frist. Den studerende kan få 2 timers ekstra vejledning i forbindelse med syge/omprøve, hvis alle vejledningstimerne tilknyttet den ordinære prøve er opbrugt og der er gjort et eksamensforsøg til den ordinære eksamen.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med afgangsprojektet er, at den studerende på et problembaseret grundlag selvstændigt skal kunne kombinere uddannelsens teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede elementer og formidle dette på et sikkert metodisk grundlag i henhold til afgangsprojektets læringsmål. 

 

Grundlaget for afgangsprojektet findes inden for HD Business' centrale fagområder. Den studerende vælger, formulerer og modner selv sit emne, som herefter skal godkendes af studie- og fagkoordinator, hvorefter der tildeles en vejleder.

 

Afgangsprojektet udarbejdes over et emne inden for HD Business' centrale faglige områder overordnet set. I projektet gennemføres en i forhold til det valgte emne relevant teoretisk og empirisk dybtgående belysning af de foreliggende ofte komplekse problemstillinger og analyse heraf. Der forventes en kvalificeret og selvstændig behandling af det valgte emne. Afgangsprojektet forventes tillige at indeholde et relevant litteraturgrundlag omkring det pågældende emne, som rækker ud over studiets obligatoriske litteratur. 

 

Den studerende skal kunne identificere, formulere, begrunde og afgrænse en kompleks praktisk orienteret og faglig relevant problemstilling. Den studerende skal kunne begrunde og vælge relevante metoder og teorier til løsning af problemstillingen og skal med udgangspunkt i modeller og teorier analysere relevant indsamlet empiri. På baggrund heraf skal der opstilles anbefalinger til løsning af problemstillingen samt reflektion over løsninger, metoders og teoriers anvendelighed for praksis. Endelig skal den studerende kunne konkludere på den rejste problemstilling.

 

Projektet kan skrives individuelt eller i gruppe på to personer.

Beskrivelse af undervisningsformer
Vejledning
Feedback i undervisningen
Udover, at selve vejledningen er feedback fra vejlederen, så får den studerende som en integreret del af karaktergivningen feedback i, hvordan den studerende kunne have forbedret projektet, så en eventuelt højere karakter kunne være opnået.
Studenterarbejdstimer
Vejledning 12 timer
Opgaveskrivning 400,5 timer
Sidst opdateret den 21-06-2022