2022/2023 
DIP-DHDVV5003U  Strategisk Brand Management
  
    
      | English Title | 
    
      | Strategic Brand
Management | 
  
  
    
      |  | 
    
      | Sprog | Dansk | 
    
      | Kursets ECTS | 5 ECTS | 
    
      | Type | Valgfag | 
    
      | Niveau | Diplom | 
    
      | Varighed | Et quarter | 
    
      | Starttidspunkt | Efterår | 
    
      | Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk | 
    
      | Studienævn | 
          Studienævnet for HD (2. del) | 
    
      | Kursusansvarlig | 
    
      | 
          Mogens Bjerre - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ) | 
    
      | Administrativ
kontakt: hdsm@cbs.dk | 
    
      | Primære
fagområder | 
    
      |  | 
    
      | Undervisningsformer | 
    
      |  | 
    
      | Sidst opdateret den
28-03-2022 | 
  
  
  
    
      | Læringsmål | 
    
      | 
          Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier
og modeller, der knytter sig til fagmodulets centrale
problemstillingerEtablere en indsigt i den kronologiske udvikling af brand
management-tilgangeneOpnå en forståelse af betydningen af de interne
ledelses-processer og deres betydning for brand management og
relaterede strategier i praksisIdentificere relevante modeller, teorier og koncepter, som kan
bruges til at løse strategiske brand management problemerForetage en kritisk vurdering af værdi og relevans af modeller,
teorier og koncepter, som er blevet introduceret i kurset – i
relation til deres konkrete anvendelseTilvejebringe en værktøjskasse med begreber, metoder og
konkrete byggeklodser til at kunne skabe konsistente og komplette
branding strategierSkabe grundlaget for en diskussion af, hvorledes de forskellige
brand management-tilgange kan udfolde de fremtidige
perspektiverForstå og analysere relationerne mellem henholdsvis interne og
eksterne faktorer af betydning for, hvorledes brand management kan
skabe værdi for virksomheden og/eller organisationen i en
strategisk kontekstDokumentere et anvendelsesorienteret overblik over fagmodulets
begrebsapparat og pensum med henblik på at kunne anvende dette i
forhold til konkrete cases og andre situationerDokumentere indsigt i de bagvedliggende antagelser, der ligger
til grund for de forskellige brand management-perspektiver,
modeller, koncepter og teorier, der er introduceret gennem
kursetFremkomme med begrundede forslag til konturer af synteser af de
introducerede perspektiver med henblik på at opnå større strategisk
forståelse af brand management-fænomenerne | 
    
      | Prøve/delprøver | 
    
      | 
          
            
              | Strategisk
Brand Management: |  
              | Prøvens
ECTS | 5 |  
              | Prøveform | Mundtlig stedprøve |  
              | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve |  
              | Varighed | 20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |  
              | Forberedelse | Uden forberedelse |  
              | Bedømmelsesform | 7-trins-skala |  
              | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator |  
              | Eksamensperiode | Efterår |  
              | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær
prøve |  | 
    
      | Kursets indhold, forløb og pædagogik | 
    
      | Fagmodulet vil introducere en række forskellige tilgange til,
hvorledes brand management er blevet konceptualiseret, herunder
give en forståelse for forskellige akademiske tilgange samt at
diskutere de praktiske ledelsesmæssige implikationer og tilhørende
beslutninger – både i en national og en international kontekst.
Fagmodulet vil især fokusere på følgende emneområder:
 
 
          Branding-begrebet samt brand management som ledelsesdisciplin i
det øvrige ledelseslandskab.Forskellige brand management-tilgangeBrand EquityService Branding & Living the BrandEconomic & Identity ApproachCultural ApproachCommunity Approach | 
    
      | Beskrivelse af undervisningsformer | 
    
      | Fremmødeundervisning med online elementer. 
 De forskellige brand management-tilgange transformeres til
praktiske værktøjer gennem kurset – og via cases og de studerendes
egne erfaringer og aktuelle/konkrete problemstillinger i relation
til pensum, sikres løbende koblingerne til praksis.
 
 Undervisningen gennemføres ved dialogforelæsninger, øvelser og
mini-cases med efterfølgende plenumdebat samt læring via
elektronisk læringsplatform (Learn).
 | 
    
      | Feedback i undervisningen | 
    
      | Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved
besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel
feedback. | 
    
      | Studenterarbejdstimer | 
    
      | 
          
            | Forberedelse til undervisningen | 108 timer |  
            | Tilstedeværelse | 27 timer |  
            | Eksamensaktiviteter | 15 timer |  | 
    
      | Yderligere oplysninger | 
    
      | Studieansvarlig, lektor Claus Varnes   
          Undervisningen ligger på lørdage kl. 8.55 - 12.25 i
uge 40 - 46.
           | 
    
      | Foreløbig litteratur | 
    
      | Meddeles senere. | 
  
  Sidst opdateret den
28-03-2022