English   Danish

2022/2023  DIP-DHDVV5010U  Forbrugeradfærd, bæredygtighed og etik

English Title
Consumer behavior, sustainability and ethics

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Ole Ejnar Andersen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Studieansvarlig: lektor Claus Varnes
Administrativ kontakt: hdsm@cbs.dk
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Forbrugeradfærd/Customer behaviour
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 23-03-2022

Relevante links

Læringsmål
  • • Erhverve viden om de mest centrale begreber, teorier og modeller, der knytter sig til forbrugeradfærd i bred forstand
  • • Redegøre for elementer og mekanismer i forbrugernes dannelse af opfattelser, holdninger og valgkriterier
  • • Identificere virksomheders muligheder og udfordringer relateret til bæredygtighed og etik
  • Diskutere forklaringer på diskrepans mellem holdninger og handlinger med speciel vægt på bæredygtighed og etik i forbrugernes beslutninger
  • • Forklare og kritisk reflektere over relevante begreber inden for bæredygtighed og etisk forbrug
  • • Udarbejde argumenterede forslag til planlægning, eksekvering og evaluering af marketingaktiviteter med fokus på etik og bæredygtighed
  • • Kunne forstå og indgå i tværfagligt samarbejde med andre akademiske discipliner om virksomheders muligheder for bæredygtige strategier
Forudsætninger for at deltage i kurset
Indsigt i og forståelse for grundlæggende marketingtankegang- og begreber
Prøve/delprøver
Forbrugeradfærd, bæredygtighed og etik:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet er at give den studerende viden og indsigt i fagområdernes teorier, modeller og begreber med udgangspunkt i private forbrugeres og husstandes

opfattelse og betydning af bæredygtighed og etik i deres beslutningstagning.

Beskrivelse af undervisningsformer
Fremmødeundervisning med online-elementer

Dialogforelæsninger og forberedte minicases samt oplæg fra de studerende med deres egne erfaringer og problemstillinger i relation til pensum

Læring vi elektronisk platform (canvas) med test og surveys.
Feedback i undervisningen
Som hovedregel kollektiv feedback til deltagelse i cases(øvelser.
Individuel feedback til oplæg/​diskussionsgrundlag i undervisningen.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse til undervisningen 106 timer
Tilstedeværelse 24 timer
Online-tests m.v. 10 timer
Eksamensaktiviteter 10 timer
Yderligere oplysninger

 

Undervisningen ligger på lørdage kl 8:55-12:25 i uge 34-39

 

Eksamen ligger i uge 40  

Foreløbig litteratur

Ole E. Andersen, "Forstå forbrugerne - og bliv en bedre markedsfører", 2. udgave Hans Reitzels Forlag, juni 2021, ISBN: 978-87-593-3867-4

 

+ diverse artikler og empiriske undersøgelse

Sidst opdateret den 23-03-2022