English   Danish

2022/2023  DIP-DHDVV5011U  Den etiske salgsmetode

English Title
The Ethical Salesmethod

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Mogens Bjerre - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Markedsføring/Marketing
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 13-06-2022

Relevante links

Læringsmål
Viden

Erhverve kendskab til og indsigt i den etiske salgsmetode omfatter både operationelle og taktiske beslutninger (som en konsekvens af virksomhedens strategiske målsætninger).
  • Erhverve viden om de mest centrale begreber, teorier, modeller og værktøjer, der knytter sig til den etiske salgsmetode i bred forstand
  • Få indsigt i og forståelse for hvordan teori om principal-agent forhold er meget velegnet til at analysere de mekanismer, der er i spil, både på den købende og den sælgende side – og dermed også til at indikere hvilke(n) salgstilgang, struktur og metode der er hensigtsmæssig.
  • Introduktionen til de forskellige tilgange til salg vil give dig et overblik over begreber og modeller, samt ikke mindst se sammenhængene og overlappene mellem dem
  • Kende og forstå de fire perspektiver i ”The Brain for Sale” som analyseramme
  • Færdigheder:
  • Du bliver således i stand til at skelne mellem det operationelle og taktiske niveau i den etiske salgsmetode – og kunne afgøre hvilke(n) salgstilgang(e) du og din organisation bør operere ud fra.
  • Kunne anvende principal-agent teori til at analysere mekanismerne i købs- og salgsprocesser
  • Kunne identificere de forskellige tilgange til salg og indplacere dem i forhold til hinanden, herunder deres forskellige brug af begreber og modeller, samt ikke mindst se sammenhængene og overlappene mellem dem
  • At kunne analysere dine konkurrenters salgsmæssige tilgang(e), og dermed kunne udnytte denne indsigt til at styrke din egen virksomheds salgsmæssige tilgang og værdi.
  • Kompetencer:
  • Kunne bruge ”The Brain for Sale” som konceptuel ramme for hvilke opgaver, der skal løses i (salgs)dialogen med den enkelte kunde. Konceptets fire dimensioner understøttes af grundlæggende principper i neuro-psykologi, og vil træffe på centrale referencer herfra.
  • Anvende viden og færdigheder til at håndtere og analysere komplekse problemstillinger i relation til fagets problemområde
Prøve/delprøver
Den etiske salgsmetode:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 3 sider
Det skriftlige oplæg skal bestå af en situationsbeskrivelse, en problemidentifikation og et eller flere forslag til håndtering af udfordringerne
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kravene til  salgsorganisationer er stigende, og i særdeleshed spiller etik, autencitet og ESG en stadgit større rolle.

Kurset fokuserer derfor på hvad etisk salg er, herunder samarbejdet med de interessenter, interne såvel som eksterne, der optræder i og omkring salgsprocessen.

På dette grundlag vurderes det hvilke salgsmodeller, der vil være relevante og forventeligt de mest udbytterige.

Kurset vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, cases, gæste-indlæg og ikke mindst konkret arbejd med de forskellige salgsmodeller.

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset vil være en vekselvirkning mellem forelæsninger, cases, gæste-indlæg og ikke mindst konkret arbejd med de forskellige salgsmodeller.
Feedback i undervisningen
Løbende evaluering af både relevans og ikke mindst de ledelsesmæssige dilemmaer, kursets indhold skaber grundlag for
Studenterarbejdstimer
Undervisning 24 timer
Forberedelse til undervisning 106 timer
Udarbejdelse af synopsis og eksamen 20 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningen ligger på: torsdage kl. 17:10 - 19:45 i uge 41, 43 - 49

Sidst opdateret den 13-06-2022