2022/2023 DIP-DHDVV6001U Projektledelse og Projektstyring
English Title | |
Projektledelse og Projektstyring |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration:
hdop@cbs.dk
Fagansvarlig. Merete Permin |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-03-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden
- De studerende får en forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis indenfor projektledelse og projektstyring bl.a. ved at se på projektledelse og projektstyring ud fra et traditionelt rationelt perspektiv, et situationsbetinget perspektiv samt ud fra et løst koblet perspektiv. - De studerende skal her kunne forstå og reflektere over, hvilke betydninger de traditionelle projektstyringsredskaber får i en verden præget af høj grad af forskellighed, flertydighed, usikkerhed og uforudsigelighed. De temaer, redskaber og metoder indenfor projektstyring som de studerende får viden om ud fra forskellige perspektiver er bl.a. mulighederne for projektplanlægning, projektimplementering, projektforankring, projektlederrollen samt projektporteføljestyring og -innovation. Færdigheder - Anvende fagets videnskabelige perspektiver og metoder til at organisere og lede projekter i en organisatorisk kontekst samt generelle færdigheder i at kunne optræde som projektleder og tilrettelægge projektarbejde gennem brug af fagets modeller og metoder. - Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring projektledelse og projektstyring samt kunne vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i forhold til den organisatoriske kontekst hvori projektledelsen og projektstyringen finder sted. - Formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring projektledelse og projektstyring til såvel fagfæller som ikke-specialister Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og situationer i forbindelse med projektarbejde og projektledelse i en organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Det er en fordel at have forudgående kendskab til fagområdet Organisation og Ledelse | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål
Grundlæggende forståelse for projekters styring og ledelse - teori, perspektiver og modeller På baggrund af introduktionen til den traditionelle projektstyring- og ledelse perspektiveres ledelses- og styringsopgaven med henblik på at give den studerende en mere nuanceret forståelse af, hvilke problemer og udfordringer der ligger i styringen og ledelsen af projekter og således give den studerende en dybere og mere nuanceret forståelse for projektledelse- og styring. Der bliver til denne del af faget introduceret en række modeller, som kan bruges i de projekter, som I som projektleder eller projektdeltager kommer til at arbejde med. Som en del heraf introduceres de pt mest benyttede projektmodeller som half double, agilitet samt mere traditionelle fremgangsformer. Modellerne perspektiveres mod teorien i forhold til de fordele de enkelte modeller har.
Projektledelsesopgaven bliver perspektiveret via relevant teori og case arbejde til sammenhængen mellem implementering og projekter ud fra kontekst, at et projekts succes kun nås, hvis der er fokus på implementering.
Projektlederrollen Projektlederrollen er måske en af de sværeste ledelsesroller. I faget sætter vi fokus på hvad projektlederrollen rummer og hvilke værktøjer og kompetencer, som rollen kræver for at sikre fremdift, udfordringer og skabe den nødvendige forankring i organisationen af projektet.
Forankring og implementering Det ses ofte, at projekter bliver gennenmført ved der måske leveres noget, men det som leveres kommer aldrig til at få en værdi for organisationen. I faget sætter vi fokus på, hvad det er for nogle værktøjer og tilgange til projekter, som kan bidrage til at vi arbejder aktivt med at sikre at projekterne får en værdi i organisationen. Der arbejdes med begreber som effekt på kort og lang sigt, forankring, implementering. Relevante værktøjer i forhold til at bidrage til at projekterne giver værdi er både hvordan projekterne gennemføres, organisering etc. for at opnå værdi af projekterne i organisationen.
Porteføljestyring Projektledelses- og styringsopgaven behandles afslutningsvis i et mere strategisk perspektiv ved introduktion af governance og porteføljestyring. Vi oplever ofte, at vores organisationer har projektmylder og dermed bliver alle projekters mulghed for at blive gennemført påvirket. En grundlæggende viden om portefølgestyring er derfor relevant for både projektdeltagere og projektledere.
Forløb og pædagogik
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
30 lektioner.
Undervisningsformen er grundlæggende opbygget som et mix af forelæsninger, mindre refleksionsopgaver samt cases. Undervisningsformen lægger således op til, at der sker en introduktion af teori og modeller, hvorefter den studerende selv arbejder med teorien. Der sker løbende genbesøg ud fra at casene igennem forløbet gøres mere komplicerede. Der tages således udgangspunkt i elementerne fra AGES modellen. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I kurset indgår cases som de studerende bearbejder i kursusforløbet og efterfølgende fremlægger i plenum med kommentarer fra øvrige studerende og læreren. Der bliver arbejdet med reflekterende elementer i undervisningen med henblik på at få den studerende til at reflektere til egen arbejdssituation, hvor muligt. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Lørdag kl. 8.55 - 14.15 i uge 34, 37, og 40. Onsdag kl. 17.10 - 19.45 i uge 35, 38, 41 og 44
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
- Eskerod og Jepsen: Project Stakeholder Management, Gower 2013
|