2022/2023 DIP-DHDVV6008U Neuropsykologi - ledelse, udvikling og kreativitet
English Title | |
Neuropsychology – management, development and creativity |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration:
hdop@cbs.dk
Fagansvarlig: Alex Fonnesbech, abfo.om@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-03-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden
• Opnå forskningsbaseret viden fra psykologi og neuroscience om teorier, metoder og praksis i forhold til ledelse, udvikling og kreativitet. • Indsigt og forståelse af dynamiske processer (motivation, emotioner, personlighed), kognitive processer (perception, beslutninger, læring og problemløsning, samt kreativitet og innovation), sociale processer (holdninger og jobtilfredshed, gruppepsykologi, værdier, organisationskultur og lederetik) samt koordinerings- og styringsprocesser (kommunikation, ledelse og samspil, fra mellemledelse til topledelse) i organisationer. • Forstå og reflektere over en lang række modeller og værktøjers anvendelse i organisationer samt på gruppe- og individniveau. Færdigheder • Anvende metoder og teorier indenfor området til bl.a. at forstå og deltage i processer omkring ledelse, udvikling og kreativitet, og herunder problemløsning, læring, arbejdstilrettelæggelse, coaching, forandringer, holdningsbearbejdelse, forhandlinger, konflikthåndtering, kulturudvikling, arbejdsmiljø samt strategisk tænkning. • Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger med udgangspunkt i en neuropsykologisk ledelsestilgang samt kunne begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. • Formidle problemstillinger og løsningsmodeller indenfor det neuropsykologiske ledelsesområde til både fagfæller og ikke-specialister. Kompetencer • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i både studie- og arbejdssammenhæng ud fra den teoretiske og metodemæssige indsigt i psykologiske, hjernemæssige og sociale processer. • Udvikle indsigt i egne styrker, potentialer og begrænsninger samt i mulighederne for at udvikle givende relationer til andre og herigennem bidrage til organisationens overordnede effektivitet og udvikling. • Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer gennem den selvindsigt som faget giver. • For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål Udfordringen for de fleste af vores organisationer og for os selv er at kunne balancere vores fokus og indsats på det rigtige på det rette tidspunkt. Succes ligger ikke kun i selve performance eller driften, men i at mestre den nødvendige og kontinuerlige balancering mellem de 4 D’er (Delivery, Discovery, Development & Destination). Kursets tilgang til disse udfordringer for vores organisationer og os selv sker ved at trække på området neuropsykologi, der her dækker over et udefra-og-ind-paradigme (psykologiens studier af adfærd med henblik på at udlede modeller og teorier om mennesket og menneskelig adfærd) og et indefra- og ud-paradigme (neuroscience undersøgelser af selve designet af hjernen og centralnervesystemet og derned udlede indflydelse på os som menneske og vores adfærd). Derfor vil man som deltager opnå indsigt i den menneskelige hjerne og sindet i forhold til at indgå i værdiskabende aktiviteter og relationer på arbejdspladsen ved en indføring i grundbegreber og forskningsresultater fra psykologien, neuroscience og andre studier af den menneskelige hjerne og sindet.
Indhold Kurset består både af en styrkelse af god ledelse både som leder eller som medarbejder i forhold til drift, udvikling og kreativitet i den fysiske og virtuelle organisation, samt en personlig udviklingsrejse. Samlet set er faget ambitiøst og krævende –
både i henhold til at forstå, optage og arbejde med nye indsigter
og paradigmer, men også i forhold til pensums omfang og
kompleksitet. Faget er også til dels et
progressionsfag i forhold til områderne ledelse,
organisation og strategi.
Struktur Rejsen gennem faget er bygget op om følgende hovedspørgsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget er på 28 lektioner og gennemføres som
blended learning med planlagt fremmødeundervisning i de 7 moduler.
Faget er organiseret som en læringsproces, hvor de studerende er en del af både en fælles og en individuel proces, hvor de bærende elementer er dialog, aktiviteter, refleksion, fordybelse, samt praktisk applicering. De enkelte lektioner understøttes af cases, personlige erfaringer, forskellige typer af audiovisuelle indslag og forskellige typer af online aktiviteter, samt mulighed for selvindsigt via forskellige typer af profilværktøjer. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
For at optimere indlæringen tilbydes de
studerende feedback og refleksioner således:
1:1 feedback i form personlig skriftlig feedback på en 300 ords indsigts-og-refleksions-opgave, som de studerende forventes at aflevere efter hvert modul. Faciliterede online studiegruppemøder på 60 min., hvor de studerende forventes at deltage efter hvert modul. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Tirsdag 17.10-20.40 i uge 35 - 41.
Udover de 28 lektioner, bliver der afholdt 7 faciliterede online studiegruppemøder. Placeringen af disse aftales i forbindelse med undervisningen
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Faget baserer sin faglighed på to grundbøger (foreløbige) og en online artikelsamling.
|