2022/2023 DIP-DORGO1023U Organisationer i praksis
English Title | |
Organisations in practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 20 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakter 12 skal den studerende
demonstrere:
• Redegøre for modulets centrale teoretiske begreber • Kompetence til at iagttage og beskrive af afgrænsede organisatoriske hændelser • Evne til at analysere af disse hændelser ved hjælp af modulets begreber • Evne til at reflektere over analysens praktiske, handlingsorienterede konsekvenser • Et korrekt, klart og sammenhængende skriftsprog. Viden: Modulet giver den studerende viden om interne organisatoriske processer og hvordan den organisatoriske hverdag skabes og opretholdes i praksis. Denne viden relateres til centrale organisationsteoretiske temaer som for eksempel kultur, beslutningsprocesser, koordinering, planlægning, projektledelse og meningsskabelse. Færdigheder: Den studerende anvender sin egen organisation som case for en række lærings-aktiviteter og opnår derigennem færdigheder i at iagttage, beskrive, problematisere, analysere og reflektere over udvalgte problemer og dynamikker i organisationen. Derved opnår den studerende både praktiske, kognitive og kommunikative færdigheder. Kompetencer: Den studerende forlader modulet med en række unikke kompetencer. Disse opnås ved at problematisere og analysere den studerendes egen organisatoriske hverdag, for på den baggrund at træne og udvikle den studerendes dømmekraft som en væsentlig forudsætning for at styrke potentialet for lederskab. Samlet set opnås hermed ikke bare evnen til at forstå organisationen og dens ledelse, men også til at diskutere potentielle interventioner. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Den studerende skal ved to lejligheder afgive feedback til sine medstuderende inden for en tidsperiode, der fastsættes af administrationen. Feedbacken tager form af en genbeskrivelse af porteføljeopgaver, som er udarbejdet af medstuderende. Feedbacken skal med andre ord være beskrivende og ikke evaluerende. Når underviserne har registreret, at feedbacken er afgivet, vil den studerende få mulighed for at deltage i eksamen. Hvis den studerende er forhindret i at afgive sin feedback på det fastlagte tidspunkt, vil denne få mulighed for at lave en erstatningsopgave af samme format, hvilket dermed også giver adgang til eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kurset bygger ovenpå teoretiske indsigter fra HD1 og fokuserer på organisationers interne forhold og sigter på at forstå disse som de fremtræder i den organisatoriske hverdagspraksis. Tematisk vil fokus være rettet mod fænomener som f.eks. møder, dokumenter, planer og projekter. Disse temaer vil den studerende udforske med afsæt i konkrete hændelser i sin egen organisation. På baggrund af selvstændig dataindsamling vil den studerende analysere disse hændelser gennem udvalgte teoretiske begreber. I forlængelse af disse analyser vil den studerende arbejde med sin egen organisatoriske dømmekraft og undersøge hvordan lederskab kan udøves i praksis. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kurset indeholder ni undervisningsgange á syv-otte timers varighed. Undervisningen foregår som udgangspunkt fra 08.00-16.00 eller 09.00-16.00 og finder sted fredag og lørdag. Hver undervisningsgang tager udgangspunkt i den studerendes egen praksis og dataindsamling, som i løbet af undervisningen dokumenteres og analyseres på baggrund af teoretiske begreber. Undervisningen vil veksle mellem overbliksforelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner. Dertil kommer en række porteføljeopgaver, der sigter på at igangsætte den studerendes dataindsamling, og som tager udgangspunkt i specifikke metodebeskrivelser. Faget forudsætter forberedelse, aktiv deltagelse, selvstændig dataindsamling samt grundlæggende kendskab til organisationsteori. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives mundtlig feedback på præsentationer i undervisningen. Derudover anvendes peer-feedback, hvor den studerende får mulighed for at kommentere på medstuderendes arbejde samt modtage kommentarer fra disse. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Workshopsundervisningen foregår fredag og lørdag i uge 35, 40, 44, 48 og 50 (kun lørdag).
Imellem hver workshop vil der foregår Blended Learning
aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|