2022/2023 KAN-CCMAV1015U Accounting Information Systems
English Title | |
Accounting Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Målet med faget er, at de studerende efter
forløbet af faget Accounting Information Systems kan:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Faget forudsætter viden på niveau med grundlæggende regnskabsvæsen. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at bibringe de studerende en uddybende forståelse for de muligheder, som moderne informationsteknologi giver i relation til at mindske risici, øge effektivitet samt til at udarbejdelse af regnskabs- og ledelsesinformation. Faget indeholder en beskrivelse af virksomhedens enkelte forretningsprocesser og hvilke informationssystemer, som kan håndtere disse. Systemernes evne til at forbedre styring, kontrol og risikosikring indgår ligeledes i faget. Dette danner grundlag for behandling af de muligheder, som de enkelte delsystemer hver for sig og sammen giver i relation til optimering, risikominimering og udarbejdelse af relevant, troværdig og tidstro regnskabs- og ledelsesinformation. Endvidere er formålet med faget at bibringe de studerende en forståelse for den interne kontrol af virksomhedens regnskabs- og ledelsesinformationssystemer. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget tager med udgangspunkt i lærebogen fat i relevante teoretiske og praktiske forhold, som vil blive gennemgået med oversigtsforelæsninger samt diskussioner og løsning af diverse problemstillinger inden for fagområdet. Desuden kan undervisningen også indeholde en workshop eller besøg af gæsteforelæsere, der beskæftiger sig med design og brug af accounting information systems. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Skriftlig og mundtlig feedback på en besvarelse af en frivillig afleveringsopgave. Derudover diskuteres opgaver og case-problemstillinger i undervisningen, hvor underviser giver feedback. Sluttelig er der online quizzer med løsninger. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Bog: Accounting Information Systems, 11th Edition af Ulric J. Gelinas; Richard B. Dull; Patrick Wheeler (ISBN-13: 978-0-17-042368-7). https://www.academicbooks.dk/da/content/accounting-information-systems-8
Nedenstående fire artikler findes i bogen ”Digital Business Transformation: Organizing, Manageing and Contolling in the Information Age” (2020)
Yderligere materiale og litteratur vil blive offentliggjort på Canvas. |