2022/2023 KAN-CCMAV2010U Erhvervsbeskatning
English Title | |
Business Taxation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 10-02-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Faget har til formål at sætte de studerende i
stand til på et højt niveau at kunne identificere, analysere og
løse centrale skatteretlige problemer indenfor de tre områder af
erhvervsbeskatningen, som faget angår.
Faget skal i den forbindelse:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have fulgt fag svarende til fagene "Skatteret 1 og 2" på Cand.merc.aud eller faget skatteret på HA(jur.). | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget har til formål at sætte de studerende i stand til på et højt niveau at kunne identificere, analysere og løse centrale problemer vedrørende erhvervsbeskatning. Valgfaget falder i tre dele, der henholdsvis har fokus på: 1) beskatning af deltagere i personselskaber, beskatning af erhvervsdrivende omfattet af virksomheds-/kapitalafkastordningen og 3) beskatning ved generationsskifte.
Et personselskab, såsom et interessentskab, kommanditselskab, partnerselskab (kommanditaktieselskab) eller et partrederi, er i dansk skatteret karakteriseret ved at være underlagt et transparensprincip. Det er således ikke personselskabet, men deltagerne, der underkastes beskatning af de løbende over- og underskud samt af kapitalgevinster og tab. Det vil ofte være personligt erhvervsdrivende, der er deltagere i personselskaber, men også selskaber kan være deltagere. I valgfaget gennemgås og analyseres de skattemæssige regler, der omhandler deltagerne i personselskaber, herunder afgrænsning af personselskaber over for selvstændige skattesubjekter, beskatning ved stiftelse og opløsning af personselskaber, beskatning ved ind- og udtræden i personselskaber, beskatning ved køb og salg af aktiver fra/til personselskaber og beskatning af løbende over- og underskud i personselskaber.
Et stort antal virksomheder i Danmark bliver drevet i personligt regi, herunder i personselskabsform, og mange af disse virksomheder benytter sig af virksomheds- og kapitalafkastordningen. De to ordninger, som er valgfrie muligheder for de selvstændigt erhvervsdrivende, giver en række skattemæssige fordele. I forbindelse med undervisningen gennemgås og analyseres disse ordninger, særligt virksomhedsordningen, betydeligt mere dybtgående, end der er mulighed for på det obligatoriske fag Skatteret på henholdsvis cand.merc.aud. og på HA(jur.). Endvidere indgår i valgfaget reglerne om omdannelse af selvstændig erhvervsvirksomhed til selskabsform efter virksomhedsomdannelsesloven.
Endelig behandles generationsskifte af erhvervsvirksomheder med særligt fokus på de skattemæssige forhold, herunder kapitalgevinstbeskatning ved afståelse, gavebeskatning og mulighederne for at opnå skattemæssig succession (udskydelse af beskatningen). Udover de rent skattemæssige forhold berører faget også en række andre forhold af relevans for generationsskifte, herunder planlægningen af et generationsskifte og civilretlige spørgsmål i tilknytning hertil.
Pædagogisk og strukturmæssigt vil faget være indrettet efter den på CMA-studiet valgte læringsmodel udviklet af The Pathways Commission (American Accounting Association og AICPA) med henblik på at sikre, at de studerende opøver evnen til kompetent kritisk tænkning i relation til fagets retsområde. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Klasseundervisning, herunder gennemgang af pensum, løsning af cases og diskussion af artikler mv. Derudover anvendes blended leaning-værktøjer som videoer, online-quizzer og Peergrade. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der søges i undervisningen en høj grad af inddragelse af de studerende med løbende dialog og feedback. I den forbindelse anvendes også små opgaver og "summe-øvelser", hvorefter der gives feedback. Desuden gives automatiseret feedback på "test-dig-selv-quizzer" oprettet på Canvas. Feedback på en frivillig skriftlig afleveringsopgave sker vha. Peergrade. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Erhvervsbeskatning - med fokus på personselskaber og virksomhedsordningen, 2. udg. 2019, Jurist- & Økonomforbundets Forlag.
En opdateret skattelovsamling.
Eventuel yderligere litteratur offentliggøres forud for undervisningens start. |