2022/2023  KAN-CJURV7072U  Kapitalselskaber

• Erhvervsjura/Business Law
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 11-02-2022

De studerende skal kunne anvende den juridiske metode, herunder de selskabsretlige regler, på en konkret, ukendt og kompliceret problemstilling inden for kapitalselskabsret.

Inden for fagets indhold skal den studerende:
  • Kunne identificere selskabsretlige problemstillinger
  • Gennem kritisk tænkning og en analytisk tilgang vurdere om fakta i en konkret situation er relevante for den kapitalselskabsretlige problemstilling
  • Demonstrere evnen til at analysere og anvende relevante retskilder på konkrete selskabsretlige problemstillinger ved på en overbevisende måde at argumentere udtømmende for de juridiske korrekte løsninger, som er mulige samt til at påpege eventuelle brud på reglerne.
  • Kunne vise forståelse for de hensyn og etiske dilemmaer, der ligger bag regelsættet og anvende hensyn og regelsæt korrekt.
  • Kunne forudsige den selskabsretligt korrekte løsning på en problemstilling, som den må forventes at blive afgjort ved en domstol eller lignende.
  • Forklare selskabsretlige problemstillinger og løsningsmodeller skriftligt.
  • Formulere sig skriftligt klart for derved at kunne formidle selskabsretlige problemstillinger og løsningsmodeller.
Kapitalselskaber:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Selskabsretten er læren om de typer af organisationer, der danner den juridiske ramme om erhvervsvirksomheder. Der findes ca. 240.000 kapitalselskaber i Danmark. Af disse er ca. 200 noterede på Københavns Fondsbørs. Dette fag fokuserer på de ca. 239.800 ikke-børsnoterede selskaber, der danner rygraden i dansk erhvervsliv.

Faget bygger oven på den viden, de studerende har fra bacheloruddannelsen. Formålet er at give de studerende et detaljeret kendskab til de selskabsretlige regler vedrørende kapitalselskaber (aktieselskaber og anpartsselskaber, herunder iværksætterselskaber) og disse reglers EU-retlige baggrund. De studerende skal kunne identificere og analysere selskabsretlige problemstillinger.

Faget skal give de studerende en dyb viden om selskabsret, således at de på et oplyst grundlag kan forholde sig kritisk og analytisk til regelsæt og regelefterlevelse, og således at de kan fungere som rådgivere for personer, der driver erhvervsmæssig virksomhed inden for rammerne af et kapitalselskab, eller personer, der som iværksættere ønsker at komme i gang hermed, for på den måde at være med til at værne om fremtidige generationers ressourcer.

Faget giver de studerende en forståelse for de bagvedlæggende hensyn og etiske dilemmaer, der har ført til de værnsregler, som sikrer, at ledelsesmedlemmer har de rette incitamenter til at agere ansvarligt i et system, der bygger på den grundlæggende forudsætning, at et kapitalselskab har som sit sigte at være profitmaksimerende.

Indhold - centrale områder:

Faget omhandler kapitalselskaber inden for følgende emneområder:

• Grundlæggende selskabsretlige begreber og metode
• EU-rettens betydning for dansk selskabsret
• Overblik over de forskellige selskabsformer og afgrænsningen mellem disse
• Stiftelse af aktie- og anpartsselskaber
• Kreditorbeskyttelse i aktie- og anpartsselskaber
• Kapitalselskabers organisation (generalforsamling, bestyrelse/tilsynsråd, direktion og revisor)
• Regnskabsaflæggelse og revision i selskabsretlig sammenhæng

• Corporate Social Responsibility
• Erstatningsansvar og likvidation
• Fusion, spaltning og omdannelse
• Koncernret

Forelæsninger
Der afholdes småholdsundervisning, hvor der i endnu højere grad end på storhold søges dialog og flervejs-kommunikation. Der vil blive udarbejdet en eller flere online-quizzer, som er med til at sikre de studerende adgang til umiddelbar feedback.
Deltagelse i forelæsninger 33 timer
Forberedelse til forelæsningerne 140 timer
Forberedelse til eksamen 33 timer
Småholdsundervisning 9 timer

Søren Friis Hansen og Jens Valdemar Krenchel, Dansk selskabsret 1, Indledning til selskabsretten (seneste udgave), ikke kapitel 6 og kapitel 7, Forlaget Karnov Group. Ca. 370 sider.

Søren Friis Hansen og Jens Valdemar Krenchel, Dansk selskabsret 2, kapitalselskaber (seneste udgave) Forlaget Karnov Group. Ca. 870 sider.

Sidst opdateret den 11-02-2022