2022/2023 KAN-CPSYO2201U Organisatorisk kreativitet og innovation
English Title | |
Organizational creativity and innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Fagets formål er at udvikle de studerendes forståelse
for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til kreativitet
i organisationer,både større innovative organisationer og
entreprenørskabsvirksomheder. Den ’psykologiske tilgang’
indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske
kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen,
individet, gruppen eller afdelingen. De studerende skal opnå
kompetencer i at analysere konkrete problemstillinger vedrørende
kreativitet i organisationer, anvende teoretiske værktøjer til at
belyse disse, samt opstille løsninger til fremme af kreativiteten
og evaluere resultatet.
Ved prøven skal de studerende gennemføre en konkret empirisk analyse af en selvvalgt teoretisk problemstilling inden for fagets rammer. Relevant teori fra pensum skal inddrages, og projektet skal yderligere indeholde 100 siders motiveret og selvvalgt litteratur med relevans for problemstillingen Den studerende skal kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Mundtlige fremlæggelser
mv.
Faget har en obligatorisk aktivitet bestående af en intensiv workshopuge (typisk i uge 40) med undervisning i 5 fulde dage. Deltagelsen i workshoppen er obligatorisk, og tilfredsstillende deltagelse vurderes udfra fuld tilstedeværelse og aktiv deltagelse mellem kl 9-15 i mindst 4 ud af de 5 dage. Hvis en studerende ikke er tilstede i dette omfang, så skal den studerende deltage i en individuel syge-omprøve for at kunne deltage i den afsluttende eksamen. Denne syge-omprøve vil bestå af løsningen af samme opgaver som under workshop-ugen, men hvor den studerende selv bliver ansvarlig for at finde personer til og gennemføre a) empirisk indsamling til casens løsning, og b) team-baseret idegenerering og opgaveløsning med kreative metoder. Ved besvarelsen af syge-omprøven skal den studerende indlevere en 5 sides rapport som beskriver foreslåede løsninger, og beskriver de valgte og gennemførte metoder i detaljer (vurderes bestået/ikke-bestået). |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget omhandler psykologisk baserede forklaringsmodeller for (ledelse af) kreativitet i organisationer, både større innovative organisationer og iværksættervirksomheder. Herunder især områderne (1) den kreative person, (2) det kreative miljø/klima, (3) den kreative proces, (4) det kreative produkt og markedsforståelser. Disse tematikker suppleres af nyere diskussioner inden for kreativitets- og innovationsforskningen. Fagets formål er at udvikle de studerendes forståelse for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til kreativitet i organisationer. Den ’psykologiske tilgang’ indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen, individet, gruppen eller afdelingen. De studerende skal opnå kompetencer i at analysere konkrete problemstillinger vedrørende kreativitet og innovation i organisationer, anvende teoretiske værktøjer til at belyse disse, samt opstille løsninger til fremme af kreativiteten og evaluere resultatet. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager form af ’blended learning’,
hvilket vil sige en kombination af online undervisning og
undervisning med fysisk tilstedeværelse på CBS. Pædagogikken vil
være en kombination af teoretiske præsentationer af underviseren
eller studerende, case-baserede diskussioner i grupper,
eksperimenter og øvelser samt workshops der strækker sig over flere
dage. I hovedparten af modulerne vil dagens tema blive søgt
behandlet både gennem teoretiske refleksioner og praktiske
elementer i håndteringen af kreativitet og innovation i grupper og
organisationer. Pædagogikken følger progressionen i faget ved at
starte med en overvægt af teoretisk forståelse leveret via online
forelæsninger, kombineret med klasserumsundervisning. Derefter
gennemføres en intensiv uges workshop i et Studio miljø for at
træne praksisfærdigheder og reflektere over disse. Hvorefter mere
dialogisk klasserums undervisning følger som skal fremme refleksion
og bringe nye komplekse tematikker i spil, samtidig med at de
studerende arbejder på egne selvvalgte miniprojekter.
Vejledning af projektarbejdet sker gennem en godkendelse af problemformulering ved underviser samt gruppe-vejledningstimer. Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 413 arbejdstimer på følgende vis: |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback sker i form af (1) gruppevejledning af 2
timers varighed per gruppe ifm. miniprojektudarbejdelse, (2)
dialogisk workshop baseret undervisning, (3) feedback på
problemformuering (på en problemformulerings-pitchdag), (4) office
hours, (5) feedback efter mundtlig eksamen.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Se fuldt pensum, inkl. artikler, i lektionsplanen på CBS CANVAS.
|