2022/2023 KAN-CPSYV1000U Akademisk Internship
English Title | |
Academic Internship |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-03-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have gennemført og bestået 1. og 2. semester på CMP | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formålet med det Akademiske Internship er at koble teoretisk og metodisk viden med konkret praksis. I mødet med praksis øves de studerende i at anvende deres tilegnede viden og CM(psyk)-kvalifikationer i arbejdslivet. De får afprøvet deres faglige færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som ’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i de virksomhedsrelaterede problematikker og på den anden side anskuer dem ud fra en analyserende position, hvorfra nye vinkler og perspektiver anskueliggøres. Det akademiske internship finder sted i perioden juli-januar på studiets 3. semester. Det er en forudsætning, at 1. og 2. semester er afsluttet, samt at praktikopholdet er godkendt af fagsansvarlig inden arbejdet påbegyndes.
Det akademiske internship foregår som en praktikperiode af i alt 9 arbejdsugers varighed i en konkret organisation og rummer følgende elementer: praktikkontrakt, praktikperiode, introforelæsning, klyngevejledning samt praktikrapport.
Faget starter med en introforelæsning, der introducerer til faget, samt indeholder pensum gennemgang og refleksionsøvelser. Klyngevejledningerne afholdes så vidt det er muligt fysisk på CBS campus. Formålet med den første klyngevejledning er at hjælpe den studerende med at identificere en organisatorisk problemstilling i internship-organisationen, som tager udgangspunkt i den opgave den studerende forsøger at løse under sit internship. Den studerende skal præsentere en afgrænset og præcis problemstilling, som har betydning for hans eller hendes opgaveløsning på praktikstedet. Klyngen hjælper gennem feedback med at finde frem til ’den rette’ problemstilling.
Formålet med den anden klyngevejledning er at understøtte den studerendes arbejde med at anvende teoretiske perspektiver, der kan give indsigt i problemstillingens betydning for opgaveløsningen. Den studerende skal præsentere en konkret problemformulering, som afgrænser og præciserer vinklen på den valgte problemstilling. Derudover hjælper klyngen den studerende med at reflektere over hvad han/hun har lært af praktikforløbet of hvad denne læring betyder for hans/hendes rolle i internship-organisationen, og for den studerende selv som fagperson. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Introforelæsning og klyngevejledning. Hvis praktikopholdet foregår i udlandet kan den studerende deltage i klyngevejledning via Teams/Zoom. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag foregår på
klyngevejledningen, hvor der arbejdes med systematisk feedback til
den enkelte studerendes oplevede problemstilling samt skriftlige
oplæg.
De studerende trænes i at give feedback på hinandens problemstillinger, således at en stor del af feedbacken er peer-to-peer baseret. Den enkelte studerende modtager også individuel feedback efter den mundtlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Den studerende kan frit vælge mellem Akademisk Internship på 15 eller 30 ECTS eller valgfag.
Den studerende tilmelde sig Akademisk Internship ved at aflevere en udfyldt og underskrevet kontrakt, som skal godkendes af fagansvarlig. Kontrakten findes på my.cbs.dk og skal sendes til Elisabeth Naima Mikkelsen enm.ioa@cbs.dk, senest den 1. juni 2022 for godkendelse. Når kontrakten er godkendt, skal den studerende selv tilmelde sig faget. Hvis dette ikke er muligt, vil den studerende blive tilmeldt faget via administrationen i august måned.
NB: Hvis man ønsker at gennemføre et Academic Internship i en organisation, hvor man allerede er ansat kræver det dispensation. Dispensation gives dog kun såfremt den studerendes internship forløber i en ANDEN afdeling/ANDET projekt end der hvor man er ansat. Dispensationsansøgning sendes til Elisabeth Naima Mikkelsen: enm.ioa@cbs.dk |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Krantz & Maltz: ”A framework for consulting to organizational role" (kan downloades på følgende site: http://triadllc.com/pdf/ConsultingPsyc-Role.pdf.
Emerson, R.M. (1995). Fieldnotes in Ethnographic Research. In R.M. Emerson, R.I Fretz & L.L. Shaw, Writing Ethnographic Fieldnotes, Chicago: University of Chicago Press. Kap 1.
DeWalt, K. M., & DeWalt, B. R. (2002). Participant observation: A guide for fieldworkers. Walnut Creek, CA: AltaMira Press. Kap. 8: Participant observation.
Davies, B., & Harré, R. (2014). Positionering: Diskursiv produktion af selver. Mindspace.
Anteby, M. (2013). Relaxing the taboo on telling our own stories: Upholding professional distance and personal involvement. Organization Science, 24(4), 1277-1290.
Der udover inddrages selvvalgte teorier fra pensum på Cand.merc.(psyk)s 1. og 2. semester samt andre relevante teorier jf. læringsmålene.
|