2022/2023 KAN-CSHRO1704U Strategisk HRM
English Title | |
Strategic HRM |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at forstå HRM, ledelse og selvledelse i en samfundsmæssig kontekst. Faget giver den studerende et indblik i samspillet mellem virksomhedens strategi, samfundstendensers og den daglige selvledelse blandt medarbejdere. Særlig ser faget nærmere på, hvad dette samspil betyder for HRM teoretisk og i praksis. Udgangspunktet for kurset er et nysgerrigt blik på HRM som en central virksomhedsstrategisk platform i en samfundsmæssig kontekst. Fra at HRM op gennem 90’erne og 00’erne øgede sin professionalisme gennem fagligt ejerskab af temaer og processer for rekruttering, performancestyring, belønning, ledelsesudvikling og talent, er HRM i de senere år i stigende grad udfordret af kravet om at kunne levere resultater og skabe værdi for virksomhedens forretning. HR-arbejdet forventes at kunne række langt ud over HRM’s egne faglige grænser, legitimitets- og ansvarsområder. Det er ikke nok, at HR chefen eller HR partneren har tilkæmpet sig en plads omkring de øverste ledelsesborde. De må også kunne bringe den rette forretningsmodel, ledelse og analyse i spil for at drive forretningen fremad.
Centrum for faget er forholdet mellem den daglige udfordring medarbejdere og ledere oplever når de skal lede sig selv på værdiskabende måder i forhold til de strategiske udfordringer virksomheder i dag står overfor. Centrale begreber i faget er: udefra og ind, kapabiliteter, talent, selvledelse, stress og stresshåndtering, individuel og organisatorisk robusthed, og sammenhængen mellem vaner og HR rutiner. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget er baseret på en blanding af forelæsninger,
diskussioner af cases i plenum og de studerendes aktive involvering
og planlægning af specifikke undervisningsgange. Pædagogisk bygger
undervisningen på den forudsætning, at læring opstår gennem
handling, erfaring og refleksion. Derfor er det afgørende for
læringen på faget, at de studerende og underviserne i fællesskab
bruger undervisningsrummet til at udfordre og eksperimentere med
tanker, præsentationsmodeller, indhold og formidlingsformer.
Undervisningen søger med en involvering af virksomhedspraksis at
give de studerende rige muligheder for at reflektere over forholdet
mellem teori og praksis, ligesom det stiller krav om den
studerendes mere modne teoretiske færdigheder.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback gives på følgende måder
De studerende får online feedback på deres forståelse af de teoretiske forelæsninger gennem quiz på canvas. Quizzerne giver en mulighed for de studerende til løbende at teste deres forståelse for pensum, og på baggrund af deres svar, modtager den studerende henvisninger og anbefalinger der kan styrke deres færdigheder og forståelse for pensum. Der gives derudover løbende feedback i forbindelse med øvelser og fremlæggelser onsite. Feedbacken tager både form af peer-feedback og underviserfeedback i plenum og vil have fokus på den studerende evne til at bruge fagets teorier til at analyserer empiriske problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|