2022/2023  MA-MMASV2620U  EU-ret

EU-law

Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Niveau Master
Starttidspunkt Forår
Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 30
Studienævnet for Master i Skat
  • Karsten Engsig Sørensen - Department of Business Humanities and Law
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Revision/Auditing
  • Skatteret/Tax law
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 04-07-2022

For at opnå karakteren 12 skal de studerende, med få uvæsentlige mangler, opfylde følgende læringsmål:
  • Kunne identificere EU-retlige problemstillinge
  • Kunne forklare samspillet mellem EU-retten og national ret
  • Kunne argumentere for og imod forskellige løsninger af sådanne problemstillinger i en for faget korrekt terminologi ved anvendelse af den EU-retlige metode.
EU-ret:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagbeskrivelse

Fagets formål er at give de studerende indblik i, hvordan EU-retten påvirker dansk ret med fokus på det afgiftsretlige område. Det indebærer, at de studerende får indsigt i de forskellige EU-retskilder, herunder deres fortolkning og virkning i national ret. Særlig opmærksomhed får i denne forbindelse domme fra EU-domstolen.

Dernæst er fagets formål at give de studerende indsigt i de principper og grundsætninger, der har sikret EU-rettens gennemslagskraft i national ret. Der vil være særligt fokus på de elementer, som er særligt vigtige på det afgiftsmæssige område.

Ydermere er formålet med faget at give indsigt i, hvordan de grundlæggende regler om fri bevægelighed og statsstøtte påvirker national ret, særligt de afgiftsmæssige regler.

De studerendes mere overordnede udbytte er, at de bliver i stand til at vurdere EU-rettens betydning for dansk afgiftsret. Foruden denne generelle færdighed vil de studerende opnå følgende kompetencer:

• Definere og klassificere de EU-retlige problemstillinger, som er særligt relevante for indirekte skatter
  • Prioritere og anvende de relevante retskilder, herunder de EU-retlige domme og principper
  • Vurdere og diskutere relevante juridiske løsninger på de EU-retlige problemstillinger.

Indhold
Faget indeholder fem moduler, hvor de første to moduler omhandler EU-retskilderne, deres fortolkning samt deres virkning i national ret. Sidstnævnte omfatter en gennemgang af pligten til EU-konform fortolkning samt pligten til at tilbagebetale afgifter opkrævet i strid med EU-retten

De næste to moduler omhandler aspekter af den frie bevægelighed, idet fokus er på de regler, der har haft betydning for afgiftsområdet. Det omfatter først og fremmest de regler, der beskytter varernes frie bevægelighed mod told og diskriminerende interne afgifter, i hvilken forbindelse notifikationsproceduredirektivet inddrages. Dernæst omfatter det arbejdskraftens frie bevægelighed, etableringsretten og særligt reglerne om fri udvekling af tjenesteydelser, som særligt de seneste år har vist sig at have stor indflydelse på medlemsstaternes afgifter.

Endelig vil det femte modul fokusere på statsstøttereglerne, og hvordan særligt fortolkningen af selektivitetskravet og reglerne om tilbagebetaling af statsstøtte har haft stor betydning på afgiftsområdet.

Faget danner grundlag for Momsret og Toldret

Holdundervisning/​​forelæsning i dagtimerne
Der gives feedback via dialog mellem underviser og holdet
Eksamen 3 timer