2022/2023
MA-MMMDO2001U Forandringsledelse
English Title |
Change Management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Management
Development
|
Kursusansvarlig |
- Eva Boxenbaum - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisation/Organisation
- Projekt- og forandringsledelse/Project and change
management
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
30-11-2022
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Reflektere over og illustrere den personlige læring og
kompetencetilvækst med afsæt i MMD’s kompetencehjul.
- Forklare hvordan teoretiske begreber og anden litteratur
relateret til semesterets temaer åbner nye mulighedsrum for
praksis.
- Eksplicitere hvordan semestrets brug af pædagogiske redskaber
har påvirket egen ledelsesudvikling og den organisation hvori
ledelse udøves.
- Diskutere hvordan en øget forståelse af kontekst og relationer
påvirker udøvelsen af ledelse og dens organisatoriske
effekter.
- Relatere implikationerne af egen læring og generalisering af
egne erfaringer til andre organisatoriske situationer og
kontekster.
|
Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
1. Jobbytte forløb
2. Hvert job par afleverer en rapport med tværgående analytiske
refleksioner og læringspointer relateret til jobbytte øvelsen.
3. Litteraturliste med minimum 500 sider relevante referencer i
forhold til semesteret og de udvalgte temaer, hvoraf
hovedbestanddelen er på internationalt videnskabeligt
niveau.
|
Prøve/delprøver |
Forandringsledelse:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
4-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
45 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der afholdes ordinær prøve i juni og
syge-/omprøve i august. Syge-/omprøve afholdes som en mundtlig
individuel prøve i den samme synopsis med forbedringer eller tillæg
til den synopsis, der er bedømt ved den ordinære prøve. Sidste
frist for rettidig tilmelding til prøven fastsættes i
studievejledningen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Semesterudprøvningen fokuserer på den enkelte deltagers
personlige kompetencetilvækst i semesteret på baggrund af de
pædagogiske redskaber, der blev anvendt, og den vifte af
studierelaterede aktiviteter og projekter som vedkommende har været
involveret i. Det er udpegningen af læringspointer i den
reflekterede og dokumenterede praksis, der vurderes ved prøven,
samt den enkeltes kapacitet til at tilegne sig faglig viden gennem
komplementære læringsmekanismer og anvende denne viden i praksis.
Semestergrupperne skal i Change Management rapporten analysere og
reflektere over en konkret ledelsesudfordring, som formuleres af en
virksomhed i samarbejde med studieledelsen. Rapporten udvikler
begrundede forslag til mulige aktiviteter/processer, hvorved
virksomheden kan blive klogere på den konkrete ledelsesudfordring
og skabe organisatorisk forandring. Det reflekterede og
argumenterede løsningsforslag forholder sig også til udfordringerne
ved at føre ideerne ud i livet. De studerende formulerer desuden et
antal spørgsmål, svarende til antallet af gruppemedlemmer, som
tager afsæt i læring fra hele semestret og bygger videre på indsigt
fra tidligere semestre. Sammen med rapporten danner disse spørgsmål
udgangspunkt for den efterfølgende mundtlige eksamination.
Rapportens litteraturliste relaterer sig til case opgaven og er
ikke nødvendigvis overlappende eller identisk med de individuelle
pensumlister, jf. nedenfor.
Hver studerende afleverer forud for semesterprøven en individuel
litteraturliste, som skal godkendes i forbindelse med prøven. Den
personlige litteraturliste vil være et udgangspunkt ved eksamen
sammen med opgaven, og listen afspejler det, som er relevant for
den enkeltes personlige læring ifm. tredje semester.
Litteraturlisten skal omfatte tekster svarende til minimum 500
normalsider. Der må ikke indgå hele bøger i litteraturlisten. I
bedømmelsesgrundlaget indgår både rapport og den mundtlige
eksamination.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
3. semester: Forandringsledelse
-
Virksomhedens identitet, kommunikation og branding
-
Mikrosociale processer og narrativ ledelse
-
Jobbytte forløb og afrapportering
-
Change Management forløb og afrapportering
- Semestereksamen med gruppebaseret rapport, litteraturliste og
personlig udviklingsambition
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Se studieordning §8 stk. 1, 2 og 3 |
Feedback i undervisningen |
Mundtlig dialog og flervejs
kommunikation |
Studenterarbejdstimer |
Jobbytte forløb |
35 timer |
Undervisning |
70 timer |
24 timers case |
24 timer |
Forberedelse |
282 timer |
Eksamen |
1 timer |
|
Sidst opdateret den
30-11-2022