2022/2023
MA-MMPGO2005U Resultatorient Lederskab
English Title |
Result-oriented
Leadership |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Michael Pedersen - Department of Business Humanities and
Law
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Strategi/Strategy
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
01-12-2022
|
Læringsmål |
- Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor
fagets rammer.
- Færdigheder til at anvende fagets viden i analyser af aktuelle
ledelses-udfordringer.
- Evnen til at reflekterer selvkritisk over egen ledelsespraksis
og dens relation til fagets begreber og temaer.
|
Prøve/delprøver |
Resultatorienteret Lederskab:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Udprøvningen er mundtlig med afsæt i en skriftlig projektrapport
på 10-15 sider.
Rapporten skal tage udgangspunkt i fagets begreber og kan være
case-baseret.
Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den mundtlige og
skriftlige præstation.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Resultatorienteret lederskab handler om at bidrage til den
offentlige virksomheds succes gennem fokuseret udvikling af
menneskelige ressourcer, vaner, rutiner og organisationer i
relation til den overordnede strategisk værdiskabelse, som
organisationen skal levere for sine interessenter. Den enkelte
leder skal gennem sit arbejde med mennesker og processer være i
stand til at levere på organisationens kerneopgave.
Helt konkret sætter vi fokus på, hvordan lederen skaber resultater
ved at omsætte indsigt i interessenternes forståelse af kerneopgave
i ledelsen af medarbejderne, så de bedre selv kan tage ansvar for
værdiskabelse i organisationen.
I faget sætter vi fokus på:
- Strategisk forståelse for og indsigt i organisationens
kerneopgave.
- Lederens rolle som personale- og strategisk leder.
- Medarbejdernes evne til at lede sig selv strategisk i forhold
til kerneopgaven.
Faget bevæger sig mellem fire emner:
1) At forstå organisationens værdiskabelse udefra og ind,
2) at kunne kortlægge og udvikle organisationens kapabiliteter
og organisatoriske rutiner,
3) at kunne lede medarbejderne som leder sig selv forskellige
og
4) kunne arbejde med egne ledelsesvaner og -rolle i relation til
de første tre temaer.
- Lederen vil blive introduceret til centrale begreber indenfor
ledelseslitteraturen som at tænke strategisk udefra-og-ind,
organisatorisk kapabilitet; organisatoriske rutiner, ledelse af
selvledende medarbejdere og at arbejde med egne ledelsesvaner i
hverdagen.
- Ved at inddrage og arbejde med lederens egen organisation i
relation til disse fire emner, vil lederen opnå en mere reflekteret
og kritisk forståelse for sin egen lederrolle i en offentlig
virksomhedskontekst.
- Igennem dette arbejde vil lederen få bedre forståelse for sin
egen situation og organisation, så der kan blive skabt konkrete
ideer til og viden om, hvordan lederen kan transformere sin egen
ledelsespraksis til gavn for organisationens
resultater.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå som en
vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede gæster og
sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne
cases. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
117 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
1 timer |
|
Sidst opdateret den
01-12-2022