English   Danish

2022/2023  BA-BPROO1005U  Økonomistyring og projekter

English Title
Management Accounting and Projects

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Tim Neerup Themsen - Institut for Regnskab (RR)
Primære fagområder
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 09-06-2022

Relevante links

Læringsmål
Ved gennemførelse af dette fag skal den studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
  • Redegøre for fagets teorier om og metoder til virksomheders og projekters økonomistyring
  • Anvende fagets teorier og metoder til løsning af opgaver og/eller besvarelse af spørgsmål relateret til økonomistyring, herunder vise de nødvendige udregninger og/eller overvejelser
  • Reflektere over fagets teoriers og metoders indbyrdes sammenhæng, herunder deres anvendelighed og begrænsninger, i forhold til virksomheders og projekters økonomistyring
  • Formulere sig i et fagligt klart og tydeligt sprog
Prøve/delprøver
Økonomistyring og projekter:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavebesvarelsen skal uploades som pdf. og i ét dokument. Ingen min. eller max. antal sider. Excelark godtages ikke.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.
Hvis omprøven afholdes som en mundtlig prøve, vil der være tale om en 20 minutters mundtlig prøve uden forberedelse inkl. votering og karakterafgivelse. Til selve prøven trækker den studerende et på forhånd ukendt spørgsmål, som først skal besvares, og som dernæst danner udgangspunkt for en bredere udprøvning i pensum. Spørgsmålet vil være af redegørende karakter og er ikke et beregningsspørgsmål. Den studerende kan dog godt blive bedt om at foretage beregninger under selve eksaminationen. Den studerende skal videre være forberedt på at kunne perspektivere spørgsmålet til hele pensum. Noter må godt anvendes, men da bedømmerne vurderer den selvstændige præstation, anbefales det, at den studerende kun meget kort gør brug af disse.

Tidligere syge-/​omprøvespørgsmål udleveres ikke.

For yderligere informationer om reeksamen, kontakt fagansvarlige.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for virksomheders og projekters økonomistyring. I faget vil der blive arbejdet med en række discipliner, som for eksempel omkostningsestimering, budgetplanlægning, budgetkontrol og præstationsmåling. Formålet er videre at give de studerende de nødvendige kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af virksomheder og projekter. Hvordan estimerer man for eksempel prisen på et produkt? Hvordan integrerer man et fokus på den finansielle præstation med et fokus på bæredygtighed? Hvordan designer man et præstationsmålinginstrument? Hvordan vurderer man, hvad de økonomiske konsekvenser vil være af en projektforsinkelse? Og meget mere. I faget vil der desuden blive gjort brug af en lang række minicases med udgangspunkt i virkelige organisationer og projekter til at forankre de teorier og metoder, som de studerende tillærer sig på faget.

 

Faget forløber sammenlagt over 12 sessioner spredt ud over 12 uger. I den første lektion introducerer underviser til fagets indhold og struktur samt helt overordnet til økonomistyring i virksomheder og projekter. I de efterfølgende ni sessioner, vil de enkelte økonomistyringsdiscipliner blive gennemgået, og der vil blive arbejdet med opgaver for at indarbejde fagets teorier og metoder. I den sidste session afsluttes faget, og der vil blive brugt tid på at forberede den forestående eksamen.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen er bygget op omkring en grundbog for økonomistyring generelt, en grundbog for økonomistyring på projekter mere specifikt samt en række akademiske artikler. Undervisningen tager form af tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en kombination af både forelæsning, diskussion samt opgaveløsning. Herudover vil der være en række hjemmeopgaver tilgængelige online, som bør løses løbende gennem fagets afvikling og/eller som forberedelse til eksamen. Opgaverne har samme struktur, form og fagligt niveau som den ordinære eksamensopgave og omhandler emner fra pensum, som ikke direkte behandles til selve undervisningen.
Feedback i undervisningen
Feedback på dette fag er tænkt løbende ind i undervisningen. For det første vil der til de enkelte undervisningsgange være øvelsesopgaver, som skal løses i grupper, hvor de studerende vil kunne give hinanden feedback. Til disse øvelser vil underviseren videre være til stede og tilbyde sin hjælp til de studerende. For det andet vil alle øvelsesopgaver efterfølgende blive gennemgået i plenum med udgangspunkt i de studerendes besvarelser, hvilket muliggør en feedback til alle studerende. På faget tilbydes der videre løbende konsultationsmøder med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. Konsultationsmøder er en frivillig ordning. Alle emner kan behandles på disse møder.

Alle hjemmeopgaver har derudover vejledende løsninger tilknyttet, som giver de studerende mulighed for enten at give sig selv feedback på egen præstation eller at give hinanden feedback på hinandens præstation.
Studenterarbejdstimer
Kontaktundervisning (12 sessioner af 3 timer) 36 timer
Forberedelse (pensumlæsning + opgaveløsning) 130 timer
Eksamensforberedelse 36 timer
Eksamen (ekskl. evt. reeksamen) 4 timer
Foreløbig litteratur

 

Bøger

  • Atkinson, A. A., Kaplan, R.S., Matusumura, E. M. & Young, M. S. (2011): Management Accounting: Information for Decision Making and Strategy Execution, 6th Edition, International Edition. England: Pearson
  • Venkataraman, R.R. and Pinto, J. K. (2008): Cost and Value Management in Projects. New Jersey: John Wiley & Sons.

 

Artikler

  • Flyvbjerg, B. (2006). From Nobel Prize to Project Management: Getting Risks Right. Project Management Journal, Vol. 37, No 3, s. 5-15
  • Merchant, K. A. (2006). Measuring general managers' performances. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 19, No. 6 
  • Mouritsen, J. (1987). Det styringsorienterede og det situationsbetingede regnskabsvæsen: To perspektiver på udformning af økonomistyringssystemer. Økonomistyring & Informatik, 3. Årgang, nr. 1
  • M.fl.
Sidst opdateret den 09-06-2022