2022/2023 MA-MMPGV2108U Leadership: Teori og praksis i offentlige organisationer
English Title | |
Leadership: theory and practice in public organizations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-06-2022 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
I komplekse offentlige organisationer er evnen til at orientere sig refleksivt i forhold til situation og kontekst kritisk vigtig for at kunne mobilisere de forskellige ressourcer, som kan skabe bevægelse i retning imod organisationens mål. En sådan proces - lederskabsproces – er resultat af en konstant forhandling og afhænger af kapaciteten til kollektiv handling i fælles retning.
Udvikling af evnen til at drive og deltage i sådanne lederskabsprocesser sker gennem såvel udvidelse af lederens teoretiske, konceptuelle ressourcer, som gennem et reflekteret arbejde med lederens praksis. Dette fag sigter mod begge disse aspekter i tæt integration, hvor teorier og begreber bliver brugt til at udfordre gamle perspektiver og til at skabe nye perspektiver på den praktiske, organisatoriske situation. Samtidigt hermed udvikles den studerendes praksis gennem eksperimenter og refleksion.
I faget behandles begrebet ”leadership” fra en bred vifte af perspektiver fra leadership-forskningen. Snarere end at foreskrive én særlig tilgang, orienterer faget sig i forhold til forskellige forskningsretninger. De enkelte tekster vil dels blive anvendt til en løbende teoretisk, begrebsmæssig refleksion, dels som et blik på den studerendes praktiske, organisatoriske situation. I faget forstås leadership i praksis dermed som et refleksivt fænomen, hvor individets aktive og kritiske refleksion over sig selv og situationen er et centralt aspekt af det mulige handlerum.
Faget involverer den studerendes egen praksis, i forhold til hvilken forskningslitteratur bruges til at udfordre og problematisere forståelsen af leadership som fænomen, og til at synliggøre alternative perspektiver. Den studerende gives mulighed at udvide forståelsen af sin egen situation, og blive opmærksom på hvor de relationelle og kontekstuelle forhold skaber særlige muligheder og begrænsninger for det mulige handlerum.
Faget bygger oven på Ledelsesudviklingsforløb, LUF, gennem at stille den studerendes egen praksis og handlen i fokus. Dette modul går væsentligt mere i dybden med et særlig aspekt af dette, nemlig den studerendes evne til at mobilisere mennesker og andre ressourcer til at skabe bevægelse, forandring, og udvikling. Faget fungerer som en specialisering i leadership, såvel praktisk som teoretisk, fra den introduktion som LUF tilbyder. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår over 4 hele dage, hvor der
arbejdes med såvel teorier som med den studerendes egen praksis.
Hver undervisningsgang introduceres tematisk til den valgte
litteratur, ligesom dagens tema anvendes til at belyse den enkelte
studerendes aktuelle situation. Den studerende udvikler sammen med
en gruppe af medstuderende og ved at trække på relevant teori,
’eksperimentelle’ handlemuligheder ift. den enkeltes udfordring.
Disse muligheder afprøves så i den studerendes organisatoriske
praksis inden næste undervisningsgang hvor den studerende – i
gruppen af medstuderende - reflekterer over resultaterne heraf. Med
andre ord baserer faget sig på en praksisnær tilgang ikke ulig
aktionsforskningens idé om at styrke organisatorisk leadership ved
at arbejde med virkelige udfordringer i realtid sammen med
ligestillede, det vil her sige medstuderende.
I faget bruges en grundbog som rammen for at arbejde med praksis, samtidig med at en række udvalgte forskningsartikler introducerer en bred horisont af forskellige teorier, begreber og perspektiver. Disse tekster bidrager til at problematisere og udvide forståelsen af leadership som et praktisk fænomen, men også til at kvalificere arbejdet med de praktiske udfordringer. Undervisningen bygger på en kombination af lektioner, diskussioner, case-øvelser, samt eksperimenter, som den studerende gennemfører i sin organisation med henblik på at forstå og handle overfor den studerendes egen praksisudfordring. Det betyder tillige, at den studerende forventes at inddrage centrale problemstillinger fra egen praksis i undervisningen samt at forfølge disse problemstillinger gennem eksperimenter i egen praksis, som siden bearbejdes i gruppen samt inddrages i eksamensopgaven. Undervisningen, skriftlige opgaver samt eksamen vil derfor blive behandlet som fortroligt blandt deltagere og undervisere. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
TBA. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|