2023/2024  BA-BEBUO1004U  Mikroøkonomi

Microeconomics

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA i europæisk business
  • Benjamin Ly Serena - Økonomisk Institut (ECON)
  • Driftsøkonomi/Managerial economics
  • Forbrugeradfærd/Customer behaviour
  • Økonomi/Economics
  • Blended learning
Sidst opdateret den 17-08-2023

• Forklare indholdet i grundlæggende mikroøkonomiske begreber.
  • Beskrive og redegøre for de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller.
  • Forklare og grafisk illustrere indholdet i disse modeller samt udføre simple analyser.
  • Algebraisk løse simple økonomiske problemstillinger som fx nytte- og profitmaksimering, udbud lig med efterspørgsel, samt algebraisk at bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som fx pris, mængde og profit.
  • Vurdere hvorvidt en angivet løsning til en økonomisk problemstilling er plausibel eller relevant.
  • Man skal kunne analysere et økonomisk problem fra flere sider og fremføre argumenter for og imod.
Mikroøkonomi:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • En godkendt lommeregner. Kun modellerne HP10bll+ eller Texas BA ll Plus er tilladt (begge modeller er Ikke-programmerbare, finansielle lommeregnere).
Den studerende har adgang til
  • IT-basispakke
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.

Eksamen vil være en 4-timers skriftlig stedprøve på CBS' computere.

Kurset tager udgangspunkt i teorier om det enkelte agerende individ, husholdning og virksomheds adfærd. Der lægges vægt på analyse af, hvorledes det enkelte individ, husholdning og virksomhed tilpasser sig ændringer i dens omverdensbetingelser. Disse ændringer kan f.eks. være i udefra givne priser, i antallet af agenter på markedet, information eller i skattesatser.

Følgende emner tages op: forbrugers valg, virksomhedens profit, offentlig regulering, forbrugernes og virksomhedernes interaktion og ligevægt på markeder med og uden markedsfejl.

INDHOLD:

• Produktion og omkostninger

• Efterspørgselsteori

• Konkurrenceformer

• Eksternaliteter og offentlige goder

Forelæsninger og Holdundervisning samt Studiecafe. Hertil Blended learning i form af online quizzer i undervisningen, anvendelse af MyEconLab og www.cbs.Mylabsplus etc.
Feedback modtages både gennem åbne spørgsmål i undervisningen samt online quizzer, spørgsmål og tests.
Undervisning 58 timer
Forberedelse 59 timer
Hjemmeopgaver 20 timer
Eksamen inkl. eksamensforberedelse 70 timer