2023/2024
BA-BFILO2232U Videnskabsteori
English Title |
Philosophy of
Science |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Kaspar Villadsen - Institut for Business Humaniora og Jura
(BHJ)
- Thomas Presskorn-Thygesen - Institut for Business Humaniora og
Jura (BHJ)
|
Primære
fagområder |
- Filosofi og etik/Philosophy and ethics
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
20-11-2023
|
Læringsmål |
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
- Forholde sig selvstændigt og reflekterende til
erhvervsøkonomisk videnskab og metode med afsæt i en konkret
case.
- Analysere artsforskelle såvel som ligheder imellem forskellige
erhvervsøkonomiske discipliners (f.eks. mikroøkonomi eller
organisationsteori) metoder.
- Udvise kendskab til videnskabsteoretiske idealer og positioner
samt forklare hvilken betydning sådanne kan have for metodiske valg
og dataindsamlings-teknikker.
- Kunne reflektere over forholdet imellem samfundsvidenskabelige
idealer og filosofiske ideer om viden, menneske og
samfund.
|
Prøve/delprøver |
Videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Skriftlig synopsis og mundtlig
eksamen enten individuel eller i gruppe op til 3
personer.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
I grupper af 2-3 studerende afleveres
en skriftlig synopsis. Den selvstændigt
udadarbejdede skriftlige synopsis skal behandle i
et faget fastsat tema og/eller case, som belyses vha.
fagets videnskabsteoretiske pensum. Synopsis forsvares til en
individuel mundtlig eksamen, hvor både det skriftlige produkt
og fagets pensum er i fokus. Den afgivne karakter en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Erhvervsøkonomisk forskning stiller – ligesom erhvervsøkonomisk
praksis – hele tiden sig selv spørgsmål. En virksomhedsleder kan
f.eks. spørge sig selv, hvordan hun bedst planlægger en fusion med
en anden virksomhed, og en erhvervsøkonomisk forsker f.eks. spørge
om der er nogle faktorer, som generelt kendetegner succesfulde
fusioner. Men hvordan svarer man på sådanne spørgsmål på en
ansvarlig måde? Og hvordan formulerer man et godt spørgsmål? Hvis
man ikke blot vil gætte sig frem ved at give et tilfældigt svar på
et måske dårligt formuleret spørgsmål, så er det nødvendigt, at man
anvender en bestemt metode, dvs. en bestemt og videnskabsteoretisk
informeret fremgangsmåde, som man er i stand til at forsvare og
gøre rede for.
Videnskabsteori er altså erhvervsøkonomisk
relevant. Videnskabsteori er imidlertid også en
filosofisk disciplin, som overvejer hvilke typer af argumenter,
data, forklaringer og fortolkninger, som bør anvendes inden for
forskellige videnskaber. På dette fag opdyrkes altså forbindelsen
imellem videnskabsteori - forstået som en filosofisk disciplin - og
erhvervsøkonomisk forskning.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kurset består tre elementer:
1. Forelæsninger over videnskabsteoretiske emner og retninger,
f.eks. kritisk rationalisme eller hermeneutik.
2. Tematiske forelæsninger, som belyser videnskabsteoretiske
aspekter af økonomiske og erhvervsøkonomiske discipliner, f.eks.
videnskabelighed af finansielle modeller.
3. Workshops og øvelser, som indbyder til
videnskabsteoretisk diskussion af en række cases, herunder
hvordan disse kunne belyses empirisk. Her
diskuteres eksempelvis forholdet imellem kvantitative og
kvalitative metoder i samfundsvidenskaberne. Sidstnævnte giver
mulighed for paraleller ift. det sideløbende fag i kvalitative
metoder. |
Feedback i undervisningen |
Der er løbende mulighed for feedback igennem hele
faget; dog særligt i forbidelse med workshops og øvelser (se
"Beskrivelse af undervisningsformer"). Ligeledes ydes der
til sidst i fagets forløb korte, individuelle feedbacksessioner
ift. udviklingen af de studerendes ideer til deres skriftlige
synopsis. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
110 timer |
Fremmøde undervisning |
44 timer |
Eksamen |
52 timer |
|
Sidst opdateret den
20-11-2023