2023/2024 BA-BFILO3003U Filosofi 3: Grundlagstænkning. Spørgsmål angående væren og viden
| English Title | |
| Philosophy 3: Questioning the fundamentals of being and knowledge |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 27-06-2023 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser Diskussionsseminarer |
||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| De studerende inddrages løbende i undervisningen
med hjælp fra diskussionsfaciliterende opdrag. der gives feedback
på gruppe-essayopgaver i løbet af semestret. En workshop støtter de
studerende op til eksamen.
Et feedbackorienteret forløb, der vil foregå digitalt som blended learning samt tage afsæt i peer-to-peer learning, tilbydes i kurset. Dette faciliteres og superviseres af fagets undervisere, samt instruktorer. Desuden feedback ved gruppearbejde i undervisningen og office hours. |
||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|
Arendt: The Life of the Mind, San Diego & New York: Harcourt, 1978, pp. 3-16
Raffnsøe, Thaning & Gudmand-Høyer: “Philosophical Practice as Self-modification: An Essay on Michel Foucault’s Critical Engagement with Philosophy”, Foucault Studies 25, 2018, pp. 8-49.
Heidegger: What is Called Thinking? New York: Harper & Row, 1968, (uddrag).
Platon: Phaidon (96a-107c), in Platon: Samlede værker, bind 1. København: Gyldendal, s. 209-225
Platon: Staten (357a-367e; 508a-522c). København: Museum Tusculanums Forlag, 2007, s. 73-87; 273-289.
Platon: Menon (80a-86b), in Platon: Samlede værker, bind 3, Gyldendal, 2013, pp. 524-533.
Aristoteles: Metaphysics, Book 1, i (980a22- 982a3), pp. 2-4; Book 4, i-iii (1003a22- 1005b33), pp. 42-46; Book 7, i-iv (1028a9- 1032a10), pp. 89-96, in Aristotle: The Complete Works of Aristotle, Harvard: Princeton U. Press, 1984
Aristoteles: Physics, Book II, Chapter 1, (192b9-192b11) til Book II, Chapter 3, (194b16 -195b30), in Aristotle: The Complete Works of Aristotle, Princeton U. Press, 1984, p. 19-25
Descartes: Meditationer over den første filosofi, København: Det lille forlag, 2002. (OBS! Bogen anskaffes)
Kant: Kritik af den rene fornuft. København: Det lille forlag, s. 63-75, 104-111, 440-445.
Heidegger: Væren og tid. Aarhus: Klim, pp. 21-47.
Heidegger: “Plato’s Doctrine of Truth”, in Heidegger: Pathmarks. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, pp. 157-182.
Deleuze: Difference and Repetition, Continuum, 2001, s. 129-167 |
||||||||||||||||||||||||