2023/2024  BA-BHAAO1611U  Erhvervsret

Commercial Law

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
  • Søren Sandfeld Jakobsen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Blended learning
Sidst opdateret den 07-06-2023

Den studerende skal ved eksamen kunne:
  • demonstrere viden om og overblik over det omfattede pensum.
  • forstå og kunne redegøre for grundlæggende begreber inden for erhvervsretten i et klart og korrekt juridisk sprog
  • identificere, behandle og løse erhvervsretlige problemstillinger ved anvendelse af retlig metode og relevante retskilder
  • formulere sig klart og præcist og ved brug af korrekte juridiske begreber og terminologi
  • diskutere erhvervsretslige og virksomhedsmæssige problemstillinger ud fra et præventivt hensyn, dvs. konfliktløsning uden anvendelse af de retslige institutioner
  • reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for fagets område
Prøven i faget består af to delprøver:
Erhvervsret 2 timer skriftlig:
Delprøvens vægt30%
PrøveformSkriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøveIndividuel prøve
Delprøve 1 skal, ligesom delprøve 2, teste de studerendes kundskaber i forhold til alle fagets læringsmål. Da delprøve 1 er en midtvejseksamen, der afholdes ca. midt i forløbet, skal vurderingen af opfyldelsen af læringsmålene naturligvis kun foretages på baggrund af det på tidspunktet for delprøve 1 gennemgåede pensum.
OpgavetypeOpgavebesvarelse
Varighed2 timer
Bedømmelsesform7-trins-skala
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeForår
HjælpemidlerAlle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Erhvervsret 4 timer skriftlig:
Delprøvens vægt70%
PrøveformSkriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøveIndividuel prøve
Delprøve 2 skal teste de studerendes kundskaber i forhold til alle fagets læringsmål.
OpgavetypeOpgavebesvarelse
Varighed4 timer
Bedømmelsesform7-trins-skala
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeSommer

Erhvervsjura er et væsentligt redskab i forbindelse med styring af en erhvervsvirksomhed, idet lovgivningen bl.a. sætter rammer for, hvordan en virksomhed kan indgå aftaler, tilvejebringe finansiering, indgå i internationale samarbejdsrelationer, foretage indkøb og salg, vælge selskabsform mv.

Fagets overordnede formål er at give de studerende et sådant kendskab til erhvervsjura, at de bliver i stand til at identificere, analysere og løse juridiske problemer i forbindelse med erhvervsvirksomhed, og derigennem kan bidrage til at forebygge retlige tvister og konflikter.

I forelæsningerne præsenteres og gennemgås reglerne, og i øvelsesundervisningen og i workshoppene arbejdes med cases for nærmere at belyse og illustrere forholdet mellem de pågældende regler og virksomheden.

Faget består af storholdsforelæsninger, øvelsesundervisning, inkl. workshops, og skriftlige afleveringsopgaver.
De studerende gives 1) mundtlig feedback på øvelsesholdene i forbindelse med gennemgang af øvelsesopgaver, 2) skriftlig feedback i forbindelse med afleveringsopgaver, og 3) mundtlig feedback i forbindelse med workshop.
Forelæsninger og øvelsesundervisning 63 timer
Forberedelse til forelæsninger 100 timer
Eksamen inkl. forberedelse 37 timer
  • Peter Arnt Nielsen & Helle Risdal (Red.): Lovsamling 2023 - Erhvervsret, 30. udgave, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2023.
  • Peter Arnt Nielsen & Lars Lindencrone Petersen: Dansk Erhvervsret, 18. udgave, DJØF’s Forlag, 2023
Sidst opdateret den 07-06-2023