2023/2024 BA-BKOMO2012U Kvalitativ metode og videnskabsteori
English Title | |
Qualitative methods and theory of science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 05-12-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
I dette fag skal den studerende lære at analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for kommunikation i bredere forstand såvel som for opgaveskrivning mere specifikt.
Udarbejdelse af et godt undersøgelsesdesign for empirisk funderede opgaver forudsætter forståelse af de videnskabsteoretiske antagelser, som elementerne i et undersøgelsesdesign bygger på. Faget skal derfor sætte de studerende i stand til at reflektere over, hvordan forskellige teorier lægger op til forskellige typer af spørgsmål, og hermed sammenhænge mellem valg af videnskabsteoretisk position, problemformulering og valg af metoder. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget bygger på forelæsninger og øvelsestimer.
Faget strækker sig over et semester og indeholder ti forelæsninger
á to lektioner og seks øvelsesuger á 3 lektioner.
Forelæsningerne introducerer videnskabsteoretiske positioner, kvalitative forskningsdesigns, kvalitative metoder og kvalitetskriterier for metoder, som er særligt relevante for HA(kom.). På øvelsesholdene arbejder vi med forståelse af begreber i den videnskabsteoretiske litteratur, og hvordan fagets teoretiske begreber og perspektiver kan anvendes både analytisk og praktisk i undersøgelses-designs. De studerende trænes i at vælge og begrunde videnskabsteoriske positioner i relation til case og problemformulering, i at argumentere for og analysere sammenhænge mellem problemformulering, videnskabsteoretisk position og valg af metode(r) og i at redegøre for og beskrive disse sammenhænge. Vi arbejder med skriveøvelser, der træner studerende i at formulere sig klart og præcist ved anvendelse af fagets begreber og metoder. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
På øvelsesholdene får de studerende løbende
feedback på deres overvejelser, diskussioner og arbejdet med
selvstændigt udvalgt empirisk case fra medstuderende og fra
underviser.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
05-12-2023