2023/2024 BA-BMAKO1021U Kommunikationsteori
| English Title | |
| Communication Theory |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 19-06-2023 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
|
Introduktion til kommunikationsteori består af en kombination af forelæsninger og holdøvelser. Forelæsningsrækken introducerer forskellige tilgange til, teorier om og modeller for kommunikation i et historisk perspektiv, samt grundlæggende perspektiver på kommunikation. Undervisningen sigter i mod at anskueliggøre feltets mangfoldighed og at skabe et overblik over almen kommunikationsteori.
Udover indsigten i teoriernes generelle forklaringspotentiale vil der eksempelvis være fokus på teoriernes anvendelighed i forhold til interkulturel kommunikation, markedskommunikation og interpersonel kommunikation i praksis.
Endelig diskuteres anvendelsesmulighederne for en teoretisk forankring af praktisk produktion og analyse af kommunikation med henblik på at anskueliggøre relevansen og anvendelsen af kommunikationsteorier og –modeller.
Holdøvelser i ’Kommunikationsteori’ har til formål at give de studerende lejlighed til at gå i dybden med de centrale teoretiske domæner som præsenteres i forelæsningerne. Igennem diskussioner, elevpræsentationer og løbende feedback sigter holdøvelsestimerne på give de studerende en dybere forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. Holdøvelser er – modsat forelæsningsrækken – i større omfang baseret på interaktion mellem underviser og de studerende, såvel som mellem de studerende indbyrdes. Undervisning vil i stort omfang være diskuterende og dialogisk og forudsætter derfor aktiv deltagelse fra de studerendes side.
|
||||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Forelæsninger og holdundervisning | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| Direkte feedback i forbindelse med diskussioner
under fællesforelæsninger
Holdbaseret feedback, diskussion af elevpræsentationer i forbindelse med holdøvelser Individuel feedback i forbindelse med Office Hours Peer feedback i forbindelse med holdøvelser vha Peergrade |
||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|
Eskjær, Mikkel & Mortensen, Mette. (2021). Klassisk og moderne medieteori. København: Hans Reitzels Forlag.
|
||||||||||||||||||||||||