2023/2024 BA-BMAKO6004U Digital datadrevet forretningsudvikling
English Title | |
Digital data-driven business model development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og
kulturanalyse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 04-12-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset integrerer 1) praktik og teori, 2)
dataevaluering og analysekundskaber og 3) ledelsesmæssige marketing
anbefalinger. Kurset er centreret omkring faktiske
virksomhedsproblemer med udgangspunkt i deres business model. Når
kurset er afsluttet, bør de studerende være i stand til at:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
At kunne forstå og behandle digital data, som ofte er komplekse og i store dataset, og som agenter har adgang til både internt fra organisationer og fra eksterne kilder, kræver en række kundskaber som dette kursus demonstrerer og udvikler hos den studerende. Disse data kan give vigtige markeds- og kundeindsigter som, når de er justeret i forhold til en virksomheds business model, kan generere signifikante komparative fordele.
Dette kursus dygtiggør de studerende i at arbejde med digital data for at genere værdifulde virksomhedsspecifikke indsigter i faktiske business modeller. Kurset er projektbaseret hvilket muliggør, at de studerende udvikler deres evne til at, 1) identificere et virksomhedsproblem i en faktisk business model, 2) identificere, udlede og behandle digital data for at udvikle relevante indsigter til et givent virksomhedsproblem, og 3) foreslå brugbare anbefalinger der er baseret på disse indsigter og som potentielt kan have indflydelse på ledelsesmæssige marketing beslutninger, og der er relevante i en business model. Det elementære i kurset er, at de studerende udvikler kundskaber til at evaluere kvaliteten og relevansen af digital data i forhold til reelle virksomhedsproblemer. De studerende arbejder derfor med faktiske virksomhedscases og -problemer som fokuserer på et eller flere elementer i virksomhedens business model (f.eks. kundesegmenter, value propositions, marketing kanaler osv.). |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
For at muliggøre at de studerende succesfuldt
besvarer læringsmålene, er kurset udformet i tre faser:
Fase 1 introducerer virksomhedens business model. Endvidere trænes de studerende her i at udforme virksomhedsproblemer og forskningsspørgsmål baseret på undersøgende læsning og caseanalyse. Endeligt i at redegøre for problemet og forskningsspørgsmålet i forbindelse med en business model canvas analyse. Fase 2 fokuserer på arbejdet med digital data. Her lærer de studerende at evaluere og vurdere kvaliteten og relevansen af digital data samt at applikere det til virksomhedsproblemet og forskningsspørgsmålene. Fase 3 fokuserer på at generere ledelsesmæssige marketing anbefalinger baseret på resultaterne fra analysen af den digitale data. De studerende arbejder gennem hele kurset i grupper på 4-5 personer. Grupperne er allokeret på udvalgte cases der iscenesætter relevante problemstillinger og hvor digital data er tilgængeligt. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Øvelsestimerne bruges som mentortimer, hvor underviserne hjælper de studerende i de tre faser. Underviserne giver feedback i forbindelse med gruppearbejde, i præsentationer og i plenum diskussioner. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Bog (udvalgte kapitler)
Osterwalder, Alexander and Yves Pigneur (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.
Artikler
Anvari, Farid, Rogier Kievit, Daniël Lakens, Charlotte R. Pennington, Andrew K. Przybylski, Leo Tiokhin, Brenton M. Wiernik, and Amy Orben (2023), "Not All Effects Are Indispensable: Psychological Science Requires Verifiable Lines of Reasoning for Whether an Effect Matters," Perspectives on Psychological Science, 18 (2), 503-07.
Boegershausen, Johannes, Hannes Datta, Abhishek Borah, and Andrew T. Stephen (2022), "Fields of Gold: Scraping Web Data for Marketing Insights," Journal of Marketing, 86 (5), 1-20.
Dolbec, Pierre-Yann, Fischer, Eileen, & Canniford, Robin. (2021), “Something old, something new: Enabled theory building in qualitative marketing research,” Marketing Theory, 21(4), 443-461.
Chapman, Randall G. (1989), "Problem‐Definition in Marketing Research Studies," Journal of Consumer Marketing, 6 (2), 51-56.
Golder, Peter N., Marnik Dekimpe, Jake T. An, Harald J. Van Heerde, Darren S. U. Kim, and Joseph W. Alba (2023), "Learning from Data: An Empirics-First Approach to Relevant Knowledge Generation," Journal of Marketing, 87 (3), 319-36.
Van Heerde, Harald J., Christine Moorman, C. Page Moreau, and Robert W. Palmatier (2021), "Reality Check: Infusing Ecological Value into Academic Marketing Research," Journal of Marketing, 85 (2), 1-13. |