Læringsmål |
- anvende analytiske værktøjer fra fagets pensum til at undersøge
de udfordringer, som følger af at lede projekter under høj
usikkerhed.
- redegøre for fagets teorier og diskutere teorierne i forhold
til empiriske eksempler.
- anvende teori til at analysere empiriske cases og anvende cases
til at diskutere grundlæggende antagelser, muligheder og
begrænsninger i de anvendte teorier.
- foretage en kritisk vurdering af forskellige teorier fra
pensum, alene og i forhold til andre teorier i pensum.
- redegøre for og sammenligne forskellige typer af
projekter.
- formulere sig fagligt i et klart og korrekt
sprog.
|
Prøve/delprøver |
Grundlæggende
projektledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Projektrapporten skrives som en gruppeopgave og
behandler en selvvalgt case og udarbejdes ud fra et katalog af
emner. Nærmere specifikation af projektrapporten, dets indhold og
form angives i separat dokument, som gøres tilgængeligt på
Canvas. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven stilles i undervisningen |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af gruppens projektrapport til den ordinære eksamen,
men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på
baggrund af den allerede indleverede rapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af rapporten
på grund af sygdom eller anden årsag, kan den studerende deltage i
den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere
fastsat frist indleverer en individuelt udarbejdet rapport (samme
prøveform og omfangskrav som ved ordinær prøve).
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af rapporten til den
ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles omprøven normalt på basis af den indleverede rapport. Den
studerende kan dog vælge at indlevere en ny individuelt udarbejdet
rapport på max 10 sider.
NB. Det skal tydeligt fremgå på forsiden om projektrapporten er
identisk med det indleverede til den ordinære eksamen eller et nyt
produkt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres rapport
og teorier fra pensum. Det betyder, at du kan lægge ud med et
oplæg (maks. 3 minutter), fx om de centrale
spørgsmål, teorivalg i rapporten og alternative
teorier fra pensum at perspektivere jeres resultat i
rapporten med. Herefter træder eksaminator ind i dialogen med såvel
interne som eksterne vinkler (ca. 12 minutter). En intern
vinkel betyder, at rapporten diskuteres i lyset af de teorier
eller analyser, den indeholder. En ekstern vinkel betyder, at
alternative teorier og analyser fra pensum diskuteres, eksempelvis
at teorier stilles op mod hindanden, eller at forskellige
typer af projekteter diskuteres grundet i pensum og jeres
case. Læringsmålene guider dialogen. Herefter vil eksaminator
bruge ca. 5 minutter på votering og give en kort feedback.
Den studerende må meget gerne medbringe sin rapport i
papirformat. Det er ikke tiladet at bruge digitale
verktøj, så som en computer/smartphone/ipad etc.,
under eksamen. Det er tiladet at medbringe noter til sin
presentation, men bagefter presentationen så skal
studerendes noter ikke bruges.
Eksaminator eksaminerer på engelsk eller svensk, men den
studerende har mulighed for at vælge selv at svare på enten dansk,
norsk, svensk eller
engelsk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget " Grundlæggende projektledelse" har til formål
at give de studerende en grundlæggende introduktion til fænomenet
projektorganisering og projektledelse. De studerende vil blive
præsenteret for teoretiske perspektiver på projektledelse og
for konkrete projektledelsesværktøjer, som vil blive
diskuteret i lyset af de teoretiske perspektiver. Endvidere
præsenterer faget forskellige typer af projekter gennem en række
cases fra forskellige brancher.
Faget tager udgangspunkt i antagelsen om, at projektledelse finder
sted under vilkår, hvor der er begrænset viden og usikkerhed.
Usikkerheden kan dreje sig om forskellige ting: Er projektet stadig
relevant, når det afleveres til kunden? Er vores
viden tilstrækkelig for at planlægge og løse
projektopgaven? Spørgsmål som disse opstår ofte i projekter, og der
vil være en række forskellige hensyn, som projektledelsen må
afveje.
Faget giver de studerende analytiske værktøjer (aka teorier og
projektledelsesværktøjer), som gør det muligt at forstå projekter
og projektledelse samt at håndtere de mange praktiske
hensyn, udfordringer og dilemmaer, som opstår undervejs.
Undervisningsforløbet sker som blended-learning og er bygget op
omkring tre relaterede elementer.
1. Det første element består af forelæsninger baseret på fagets
litteratur. Forelæsningerne præsenterer forskellige vinkler på
projekt og projektledelse.
2. Det andet element består af øvelser hvilke fokuserer
på studerendes aktiv læring i at forstå
literatur, mha teoriøvelser, casebaserede diskussioner og
applicere projektledelsesværktøjer til at planlægge
deres egen coursework project.
3. Det tredje element er projektrapporten, som de
studerende arbejder med i projektgrupper. Grupperne får
feedback på sin rapport i kursets workshops.
Workshops fokuserer således på feedback og peer-review
feedback. Et centralt element i projektrapporten er at
analysere et selvvalgt case, der omhandler projektledelse i
praksis, ved hjælp af fagets litteratur.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, casebaseret undervisning,
mundtlige oplæg, online øvelser, workshops og gruppearbejde.
Sproget i undervisningen kan veksle mellem dansk og
engelsk. |
Feedback i undervisningen |
Feedback til studerende sker i forbindelse med
mundtlige og skriftlige præsentationer i workshop og øvelsehold.
Derudover analyserer og drøfter de studerende egne og
medstuderendes cases i grupper og relaterer til de præsenterede
teorier. |
Studenterarbejdstimer |
Lektioner 1-15 |
43 timer |
Forberedelse lektioner |
81 timer |
Arbejde med projektrapport |
85 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Bøger:
Christensen, S. and Kreiner, K. (1991), Projektledelse i
løst koblede systemer – ledelse og læring i en ufuldkommen
verden, Jurist – og Økonomforbundets Forlag,
København.
Davies, Andrew, (2017) Projects - a very short introduction.
Oxford University Press, Oxford, UK.
Artikler (findes på Canvas)
|