2023/2024 BA-BPROO2090U Videnskabsteori og metode
English Title | |
Theory of Science and Methodology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Forår, Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-11-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med kurset er at den studerende bliver i stand til at arbejde systematisk og reflekteret med kvalitativ videnskabsteori og metode, samt sammenhængen mellem disse. Den studerende vil blive præsenteret for forskellige videnskabsteoretiske perspektiver, herunder f.eks. positivisme, fænomenologi, konstruktivisme og pragmatisme. Desuden vil den studerende blive præsenteret for de væsentlige kvalitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder, herunder kvalitative forskningsinterview, dokumentanalyse og observationsstudier.
Den studerende lærer at foretage informerede valg, når en problemstilling skal omsættes videnskabsteoretisk og metodisk, således at der skabes sammenhæng disse. Fagets styrke består i dets nære kobling til praksis. Det vil sige at det tager udgangspunkt i de almindelige metodiske og videnskabsteoretiske udfordringer, som de studerende kan komme ud for i gennemførelse og skrivning af videnskabelig funderede opgaver - særligt med udgangspunkt deres bachelor-projekt. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekselvirkning
mellem forelæsninger, metodeworkshops. Forelæsningerne behandler
her primært de videnskabsteoretiske perspektiver, mens der på
metodeworkshops arbejdes med de konkrete metoder. Desuden er der
indlagt feedback øvelser, hvor de studerende løbende i grupper
udarbejder mindre skriftlige produkter knyttet særligt til
metodedelen af faget, samt forpligter sig på at give feedback til
deres medstuderende.
I formidlingen af de videnskabsteoretiske perspektiver og de forskellige metoder er der stort fokus på anvendelsesorientering, og de studerende får mulighed for at afprøve metoderne i kortere case-baserede øvelser. Herudover får de studerende mulighed for at gå mere i dybden med dele af fagets pensum, idet de til brug for deres synopsis-skrivning skal vælge et videnskabsteoretisk perspektiv samt en samfundsvidenskabelig metode til udførelse af en mindre empiriindsamling i grupper. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
De studerende modtager igennem faget løbende feedback på deres arbejde fra medstuderende og holdundervisere. Det forventes at de studerende er aktivt deltagende i feedbackaktiviteterne. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
De studerende skal anskaffe sig følgende grundbog:
Grundbogen vil blive suppleret med et kompendium indeholdende en række artikler, herunder særligt metode-litteratur og eksempler på ledelses- og organisationsstudier skrevet ud fra forskellige videnskabsteoretiske perspektiver og med brug af forskellige metoder (se undervisningsplan).
|