2023/2024  BA-BPSYO1014U  Organisering i et mikroperspektiv

Organization in a micro-perspective

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
  • Morten Knudsen - Institut for Organisation (IOA)
  • Organisation/Organisation
  • Sociologi/Sociology
  • Virksomhedsstudier/Cultural studies
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 01-12-2023

For at leve op til fagets mål skal den studerende:
  • kunne beskrive en selvvalgt case
  • demonstrere forståelse af fagets teorier og centrale begreber.
  • kunne analysere aktuelle organiseringsproblemstillinger i gruppens selvstændigt udarbejdede case. Det skal ske gennem stringent brug af udvalgte teorier og begreber fra fagets pensum.
  • kunne reflektere over egne resultater samt teoriernes og empiriens muligheder og begrænsninger.
Faget har to selvstændige prøver:
Organisering i et mikroperspektiv - Del 1:
Prøvens ECTS2,5
PrøveformSkriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen3-5
Omfang af skriftligt produktMax. 5 sider
OpgavetypeOpgavebesvarelse
Udlevering af opgaveOpgaven stilles i undervisningen
VarighedSkriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
Bedømmer(e)En eksaminator
EksamensperiodeForår

I denne opgave skal de studerende lave en detajleret og sammenhængende beskrivelse af en selvvalgt case. Beskrivelsen skal være baseret på selvstændigt indhentede data i form af interviews og/eller observationer. Casebeskrivelsen skal kunne udgøre det empiriske omdrejningspunkt for efterfølgende analyser ud fra fagets teoretiske perspektiver

Bedømmelsen sker på baggrund af den skriftlige rapport. De studerende vil ved en efterfølgende workshop få feedback på opgaven.

Organisering i et mikroperspektiv - 2. del:
Prøvens ECTS5
PrøveformMundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøveGruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen3-5
Omfang af skriftligt produktMax. 10 sider
OpgavetypeRapport
Udlevering af opgaveOpgaven stilles i undervisningen
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
Bedømmer(e)Eksaminator og bi-eksaminator
EksamensperiodeForår og Forår

På baggrund af korte oplæg fra de studerende vil eksaminator og censor diskutere centrale elementer i rapporterne. Vi vil komme ind på fagets teorier og deres anvendelse i rapportens analyser. De studerende forventes at bidrage aktivt til en fælle samtale om rapportens analyser.

Formålet med dette fag er, at de studerende oparbejder en grundlæggende forståelse for organiseringsprocesser i en organisatorisk hverdagskontekst.

Faget præsenterer grundlæggende organisationssociologiske teorier og perspektiver der bygger videre på faget organisationsteori ved at præsentere teorier der handler om mikro-orienterede organiseringsprocesser.

Efter en introduktion til faget og en kort præsentation af fagets metoder skal de studerende udarbejde selvvalgte cases. Valget af case kvalificeres på en workshop. Dernæst præsenteres syv teoretiske perspektiver. Ved den afsluttende eksamensopgave skal tre af de præsenterede teoretiske perspektiver bringes i spil i en analyse af den selvvalgte case.

Faget består af en række fysiske undervisningsgange, der gennemgår fagets temaer med særlig fokus på forståelsen af begreberne fra litteraturen og hvordan man kan bruge teorierne i konkrete analyser. Hver undervisningsgang består af en forelæsning (to lektioner) for hele holdet og en øvelse (to lektioner), hvor holdet er delt op i to mindre hold.
Udover forelæsninger og øvelser er der to workshops, hvor der gives vejledning og feedback på de to eksamensopgaver.

De studerende inddeles i grupper, som opfordres til løbende at lave skriftlige hjemmeopgaver. På den måde lærer de studerende mere, ligesom opgaverne gør det muligt for underviserne at tilpasse undervisningen til de studerendes forståelse af stoffet.

Grupperne får på skift ansvaret for forskellige opgaver i en dialogbaseret holdundervisning. Ved undervisningens start laver vi en plan for de studerendes præsentationer, så de kan planlægge deres arbejde. Præmissen er, at jo mere aktive de studerende er i både forberedelsen og undervisningen, jo mere lærer de.

Udarbejdelsen af de to eksamensopgaver er en integreret del af undervisningen og støttes med vejledning og feedback i studiegrupperne.
Feedback er en integreret del af undervisningen. De studerende får feed-back gennem deres gruppe-oplæg i undervisningen, de samme oplæg giver også underviserne feedback om de studerendes forståelse af stoffet. Der er også indlagt to workshops, hvor de studerende får vejledning og feedback på deres første eksamensopgave. Til den sidste eksamensopgave gives mundtligt feedback efter fremlæggelsen.
Læsning af tekster: 60 timer
Undervisningsaktiviteter, fremmøde. 38 timer