English   Danish

2023/2024  BA-BPSYO1106U  Personlighedspsykologi

English Title
Personality Psychology

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 4 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Elisabeth Naima Mikkelsen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisational behaviour/Organisational behaviour
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 21-06-2023

Relevante links

Læringsmål
De studerende skal ved prøven kunne:
  • Redegøre for og udvise detaljeret faglig viden om grundlæggende personlighedspsykologiske teorier og begreber inden for fagets temaområde.
  • Analysere en konkret problemstilling ved at anvende forskellige personlighedspsykologiske teorier.
  • Kritisk diskutere og sammenligne forskellige teoretiske perspektiver på hvad personlighed er og hvordan den formes.
  • Reflektere over hvordan man deltager i gruppearbejdet og håndterer de forskelligheder og uenigheder der måtte være her.
Prøve/delprøver
Personlighedspsykologi:
Prøvens ECTS 4
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om individualisering af opgavebesvarelsen.
Antal personer i gruppen 4-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den skriftlige eksamensopgave skal ikke individualiseres, da de studerende skal skrive den i fællesskab. Kravet om individualisering bortfalder i dette fag. 

 

Faget afsluttes ved at de studerende i grupper udarbejder og afleverer en eksamensopgave, som de efterfølgende modtager feedback på. Feedback gives på en feedback-workshop, hvor de studerendes deltagelse er obligatorisk. På feedback-workshoppen arbejder de studerende systematisk med at give og modtage feedback på hinandens afleverede eksamensopgaver. Faget træner således de studerendes evne til at give og modtage feedback på en konstruktiv måde.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

På dette fag gives en indføring i Personlighedspsykologi, som er en hovedretning indenfor psykologien. Hovedvægten lægges på at de studerende får detaljeret faglig indsigt i personlighedspsykologiens vigtigste teorier og emner. Undervisningen i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på hvad der gør os til dem, vi er.

 

Faget præsenterer grundlæggende teorier om personlighedstræk, samt behavioristiske, kognitive og psykodynamiske forståelser af personligheden, men også mere kritiske tilgange til identitet og selvet og forståelser af personligheden som socialt konstrueret. Faget træner de studerendes analytiske evner til at anvende forskellige personlighedspsykologiske teorier på en række cases. De studerende tilskyndes til kritiske tænkning ved at øve sig i at sammenligne de forskellige teoretiske perspektiver i forhold til bestemt opmærksomhedspunkter.

Derudover lærer de studerende en mere refleksiv tilgang til at forstå menneskelig adfærd, som også omfatter at kunne forholde sig til kompleksitet i den organisatoriske kontekst og tage hensyn til etiske dilemmaer.

 

Faget er omlagt til blended learning, hvilket betyder at nogle af forelæsningerne foregår på campus mens andre afvikles som Panopto-videoer med powerpoints med gennemgang af pensum og opgavespørgsmål til studiegrupperne. Andre online elementer på faget er en online personlighedstest og en quiz.

Alle øvelsesgange foregår på campus og vil omhandle analytisk casearbejde, arbejde med opgavespørgsmål fra videoer, opsamling på online quiz, diskussion af personlighedstest inklusion etik, samt peer feedback på studentervideoer.

Læse- notatworkshops foregår på campus.

Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger, øvelseshold, læse- notatworkshops og feedback-workshops
Feedback i undervisningen
Feedback på dette fag foregår som en del af de almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare forståelsesspørgsmål til pensum.

Derudover arbejdes der systematisk med feedback til hver enkelt gruppes afleverede eksamensopgave ved den obligatoriske afsluttende feedback-workshop. Her modtager hver gruppe feedback på deres opgave fra både underviser og en anden gruppe samtidig med at de giver feedback på den andens gruppes opgave. De studerende trænes således i konstruktiv peer-to-peer feedback, som skaber dialog, der fører til læring og faglig udvikling.
Studenterarbejdstimer
Lektioner 16 timer
Øvelser 14 timer
Læsning af pensum 40 timer
Forberedelse og udarbejdelse af obligatorisk gruppeopgave 35 timer
Feedback-workhop 1 timer
Læse- notatworkshops 6 timer
Foreløbig litteratur

Foreløbig litteraturliste, Personlighedspsykologi 1. semester

Bøger:

Køppe, S. & Dammeyer, J. (2013). Personlighedspsykologi – en grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel (158 sider).

 

Kompendium:

  • Bertelsen (2003). Personlighedspsykologi. Frydenlund: Den humanistiske psykologi, s. 79-91. Eksistentialismen, s. 91-97. 
  • Bruner (1999). Mening i handling. Forlaget Klim: Autobiografien og selv’et, s. 95-126.
  • Christensen (2014): Psykologiens videnskabsteori. Samfundslitteratur: Psykologiens videnskabshistorie, s. 53-92.
  • Freud (1933). Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen. København: Hans Reitzels Forlag, Forelæsning 31: Den psykiske personligheds bestanddele, s. 50-67.
  • Glassmann (2000). Approaches to Psychology. US: McGraw-Hill Education, The Behaviorist approach, s. 97-148.
  • Haslam (2007). Introduction to Personality and Intelligence. Sage, kap. 8: The Assessment of Personality, 181-202. 
  • Hergenhahn (2009), An introduction to the history of psychology, kap. 1 (introduction). Wadsworth, s. 1-25.
  • McCrae and Costa (2008): The Five-Factor Theory of Personality. I: John, Robins, and Pervin (eds.) Handbook of Personality: Theory and Research (3. udg.). New York: The Guildford Press, s. 159-180.
Sidst opdateret den 21-06-2023