2023/2024 DIP-DBUSO1010U Virksomhedens strategiske landskab
English Title | |
The Strategic Environment of the Company. |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-06-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Som et fagmodul på HD2 Business, er det
væsentligt, at det giver den studerende en forståelse for, hvad der
kendetegner et marked herunder rammevilkår, konkurrenter og kunder
samt på hvordan virksomheder kan agere i forskellige typer af
markeder; internationale, nationale, produkter og serviceydelser.
Den studerende skal:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette kursus er at give den studerende viden om og forståelse for centrale begreber, teorier og metoder, der omhandler udvikling og strukturering af en given virksomheds strategiske, taktiske og operationelle aktiviteter i form af strategisk markedsinnovation med afsæt i kundebehov, produktinnovation, innovation af serviceydelser og procesinnovation samt udvikling af markedskommunikation – såvel nationalt som internationalt.
Der opereres med en strategisk indfaldsvinkel med inddragelse af markedsmæssige, konkurrencemæssige samt kulturelle og ledelsesmæssige forhold, som kan påvirke en given virksomheds innovationsbeslutninger.
Fagmodulet anlægger en markedsorienteret tilgang, men bygger også på fagområder som strategi og ledelse.
Kurset vil især fokusere på følgende emneområder:
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Plenum debatter, gruppe opgaver, videoer, bikuber og individuelle opgaver - høj grad af deltager involvering, hvorfor fysisk og velforberedt fremmøde anbefales på det kraftigste. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Løbende feedback undervejs i forbindelse med
undervisningen, debatterne og case træningen
Midtvejs evaluering Mulighed for individuel feedback i forlængelse af hver forelæsning i forbindelse med eksamen og det skriftlige produkt der danner grundlag for den mundtlige eksamen |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen ligger i ugerne 45-48 på tirsdage og torsdage kl. 17.10-20.40.
Ordinær eksamen: synopsen skal afleveres den 5. december og den mundtlige eksamen afholdes den 13-14. december 2023.
Reeksamen: synopsen skal afleveres den 5. januar 2024 og den mundtlige eksamen afholdes den 11. januar 2024.
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
David A. Aaker & Damien McLoughlin (2010): Strategic Market Management. Global Perspectives.
Kim Chan & Renée Mauborgne (2023): Beyond Disription: Innovate and Achieve Growth without Displacing Industries, Companies, or Jobs
Derudover indgår diverse artikler. |