2023/2024 DIP-DHDVV9017U Corporate Governance
English Title | |
Corporate Governance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 03-03-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Fagets overordnede formål er at gøre de
studerende i stand til:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Hvem dirigerer i virksomheden? Corporate Governance handler om kontrolmekanismer og beslutningstagen i private virksomheder. Om forholdet mellem ejere, bestyrelsen, daglig ledelse, ansatte og det samfund, virksomheden er en del af. Eller sagt på en anden måde: Hvem der har retten til at dirigere i virksomheden og hvornår. Styring og ledelse af virksomheder, er fyldt med dilemmaer og interessekonflikter. Hvordan skal ejerne for eksempel sikre sig mod en opportunistisk og kortsigtet leder? Hvad er den rigtige afvejning mellem profit og bæredygtighed? Hvordan sikrer medarbejderne sig mod dårlige arbejdsvilkår? Det er bare nogle af de problemstillinger, som Corporate Governance søger at finde løsninger på. I kursets første del gennemgår vi det teoretiske fundament for Corporate Governance samt de kontrolmekanismer, der implementeres internt i virksomhederne og er pålagt eksternt gennem lovgivning. God Corporate Governance sikrer bedre og mere legitim beslutningstagen. I kursets anden del gennemgår vi Erhvervs- og Selskabsstyrelsens anbefalinger for god selskabsledelse, som bygger på nogle af de teoretiske perspektiver og empiriske studier introduceret i kursets første del. I gruppearbejde diskuterer vi dilemmaer og konsekvenser af disse anbefalinger med udgangspunkt i kursusdeltagernes egen erhvervserfaring. Er du (mellem-)leder i en mindre eller mellemstor virksomhed, næste generation i en familievirksomhed, nyuddannet funktionær eller måske bestyrelsesmedlem? Uanset rolle kan alle med tilknytning til en privat virksomhed have et stort afkast af kurset. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Faget tager afsæt i blended learning, der er en blanding af forelæsninger med diskussioner på holdet og gruppearbejde. Blended learning skaber et stærkt læringsmiljø for de studerende. Hver undervisningsgang begynder med præsentation af centrale koncepter og modeller fra pensum, hvorefter der er fokus på diskussion og anvendelse af de præsenterede koncepter og modeller blandt andet igennem udvalgte cases. Der vil desuden være fokus på inddragelse af cases fra de studerendes egen erhvervserfaring, således at de studerende får mulighed for at reflektere over kendte problemstillinger med nye teoretiske perspektiver. De studerende skal være indstillet på selvstændigt at følge undervisningen i det tempo, der forudsættes i lektionsplanen. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
En primær årsag for fagets blended learning pædagogik, er netop bedre omstændigheder for feedback til de studerende. Derfor vil der være mulighed for at modtage feedback løbende i undervisningen. Feedback tager udgangspunkt i dialog og diskussion. Der er også et feedback element i den sidste undervisningsgang, hvor der bliver gennemgået en prøveeksamen. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen finder sted nn i ugerne xx-yy kl. 17.10-20.40.
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Thomsen, S. & M. Conyon (2019). Corporate Governance and Board Decisions. København: Djøf Forlag.
Forskningsartikler: TBA |