2023/2024  DIP-DHDVV9017U  Corporate Governance

Type Valgfag
Niveau Diplom
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HD (2. del)
  • Casper Berg Lavmand Larsen - Institut for Regnskab (RR)
  • Corporate governance/Corporate governance
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 03-03-2023

Fagets overordnede formål er at gøre de studerende i stand til:
  • at kunne forklare fordele og ulemper ved en bestemt governance struktur
  • at kunne forklare hvad ejerskab og formål betyder for ledelsen af en virksomhed
  • at kunne forklare betydningen af forskellige corporate governance mekanismer
  • at vurdere behovet for corporate governance i private virksomheder
  • at vurdere de forskellige agenters præferencer og incitamenter og betydningen heraf
  • at vurdere relevansen for god corporate governance for en virksomhed
  • at kende til de mekanismer, der indgår i en virksomheds corporate governance system
  • at have kendskab til bestyrelsens, ledelsens og medarbejderens rolle i en virksomheds governance
  • at kende de gældende anbefalinger til god corporate governance (selskabsledelse)
Corporate Governance:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hvis der er afleveret en synopsis i forbindelse med den ordinære eksamen, er det muligt at arbejde videre på samme besvarelse, som så skal genafleveres inden syge/omprøven på en fastlagt frist.
Hvis ikke der er afleveret en synopsis i forbindelse med den ordinære eksamen, skal der afleveres en synopsis inden syge/omprøven på et fastlagt frist.

Den studerende skal forud for eksamen aflevere en selvstændigt udarbejdet case-analyse, som den mundtlige eksamination vil tage afsæt i. Den studerende vælger selv casen, som kan tage afsæt i den studerendes egen erhvervserfaring. Den studerende kan imidlertid også vælge en case, som ikke er relateret til egen erhvervserfaring. Case-analysen må maksimalt fylde 5 normalsider, og skrives i en synopsis form. Det vil sige, at den studerende redegør for den grundlæggende problemstilling samt skitserer de relevante teoretiske perspektiver og konklusioner. Til eksamen skal den studerende være forberedt på, at der også kan blive taget andre emner op fra pensum, som ikke direkte er berørt i case-analysen.

Hvem dirigerer i virksomheden? Corporate Governance handler om kontrolmekanismer og beslutningstagen i private virksomheder. Om forholdet mellem ejere, bestyrelsen, daglig ledelse, ansatte og det samfund, virksomheden er en del af. Eller sagt på en anden måde: Hvem der har retten til at dirigere i virksomheden og hvornår.

Styring og ledelse af virksomheder, er fyldt med dilemmaer og interessekonflikter. Hvordan skal ejerne for eksempel sikre sig mod en opportunistisk og kortsigtet leder? Hvad er den rigtige afvejning mellem profit og bæredygtighed? Hvordan sikrer medarbejderne sig mod dårlige arbejdsvilkår? Det er bare nogle af de problemstillinger, som Corporate Governance søger at finde løsninger på. I kursets første del gennemgår vi det teoretiske fundament for Corporate Governance samt de kontrolmekanismer, der implementeres internt i virksomhederne og er pålagt eksternt gennem lovgivning.  God Corporate Governance sikrer bedre og mere legitim beslutningstagen. I kursets anden del gennemgår vi Erhvervs- og Selskabsstyrelsens anbefalinger for god selskabsledelse, som bygger på nogle af de teoretiske perspektiver og empiriske studier introduceret i kursets første del. I gruppearbejde diskuterer vi dilemmaer og konsekvenser af disse anbefalinger med udgangspunkt i kursusdeltagernes egen erhvervserfaring.

Er du (mellem-)leder i en mindre eller mellemstor virksomhed, næste generation i en familievirksomhed, nyuddannet funktionær eller måske bestyrelsesmedlem? Uanset rolle kan alle med tilknytning til en privat virksomhed have et stort afkast af kurset.

Faget tager afsæt i blended learning, der er en blanding af forelæsninger med diskussioner på holdet og gruppearbejde. Blended learning skaber et stærkt læringsmiljø for de studerende. Hver undervisningsgang begynder med præsentation af centrale koncepter og modeller fra pensum, hvorefter der er fokus på diskussion og anvendelse af de præsenterede koncepter og modeller blandt andet igennem udvalgte cases. Der vil desuden være fokus på inddragelse af cases fra de studerendes egen erhvervserfaring, således at de studerende får mulighed for at reflektere over kendte problemstillinger med nye teoretiske perspektiver. De studerende skal være indstillet på selvstændigt at følge undervisningen i det tempo, der forudsættes i lektionsplanen.
En primær årsag for fagets blended learning pædagogik, er netop bedre omstændigheder for feedback til de studerende. Derfor vil der være mulighed for at modtage feedback løbende i undervisningen. Feedback tager udgangspunkt i dialog og diskussion. Der er også et feedback element i den sidste undervisningsgang, hvor der bliver gennemgået en prøveeksamen.
Undervisning 32 timer
Forberedelse 62 timer
Forberedelse til eksamen og udarbejdelse af synops 45 timer

Undervisningen finder sted nn i ugerne xx-yy kl. 17.10-20.40.

Thomsen, S. & M. Conyon (2019). Corporate Governance and Board Decisions. København: Djøf Forlag.

Forskningsartikler: TBA

Sidst opdateret den 03-03-2023