English   Danish

2023/2024  DIP-DSAMO1002U  Kommunikation og salgskanaler

English Title
Communications and Channels

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Ole Ejnar Andersen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Forbrugeradfærd/Customer behaviour
  • Kommunikation/Communication
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 22-11-2023

Relevante links

Læringsmål
  • Studerende har viden om - fagområdets teorier, begreber og modeller og deres anvendelse i praksis
  • Studerende kan - argumentere for og planlægge en kommunikationsindsats - opstille målsætninger for en kommunikationsindsats - tilrettelægge research design for måling af kampagnens effekter - iværksætte aktiviteter til opbygning og styrkelse af et brand - vurdere og selektere de mest optimale salgskanaler for et givent produkt - -
Forudsætninger for at deltage i kurset
Generel basisviden om markedsføring, markedsforståelse og tilfredsstillelse af kundebehov
Prøve/delprøver
Kommunikation og salgskanaler:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet er at give den studerende viden og indsigt i fagområdets teorier og modeller for
hvordan forskellige kommunikationsformer kan skabe kontakt til  og relationer til virksomhedens målgrupper for at realisere strategiske og taktiske målsætninger, herunder opbygning og styrkelse af brands og salg gennem forskellige salgskanaler

Det er endvidere sigtet at sætte den studerende i stand til at analysere og evaluere
effekten af de planlagte/iværksatte kommunikations- og salgsaktiviteter, herunder foretage estimater af aktiviteternes lønsomhed (ROI/ROMI) på kort og lang sigt.


Der indgår følgende centrale problemområder:
 Kommunikationsteori- og modeller
 Faser i kommunikationsplanlægningen
 Opstilling af målsætninger for kommunikationsindsatsen
 Generelle teorier om brands og branding.
     Brand identitet og -image
 Brands og deres funktioner for ejere og brugere
 Brandstrategier og deres styrker og svagheder
 Analyse af styrker og svagheder i forskellige promotion parametre
 Kortlægning af offline- og online kontaktpunkter
 Begreber og mekanismer i mediaplanlægningen
 Indsigt i og analytisk/kritisk evaluering af empirisk materiale om
     kommunikationsparametre, medier og mediaplanlægning
 Analysedesigns for målinger af effekt på kort og lang sigt
     Salgskanaler på forskellige markeder og deres muligheder, styrker og svagheder

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisning i efteråret:
Undervisningen gennemføres dels ved dialogforelæsninger og dels ved mindre hjemmeopgaver og blended learning elementer (quiz, tests mv.)

Dialogforelæsninger er en kombination af oversigtsforelæsninger og dialog samt
mindre øvelser, hvor der arbejdes med konkrete kampagner/​problemstillinger i relation til fagets indhold og læringsmål.

Undervisning i foråret:
Undervisningen foregår online med videoer, podcasts og quiz´er.
Feedback i undervisningen
Der gives plenum feedback på løste hjemmeopgaver og der er automatisk response på quizz´er og tests i blended learning elementer.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse, herunder hjemmeopgaver 105 timer
Tilstedeværelse 30 timer
Eksamensaktiviteter 15 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningen i efteråret ligger på mandage og torsdage om aften i uge 46 - 49.

 

 

Sidst opdateret den 22-11-2023