2023/2024  KAN-CCMAO1023U  Revision 1

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Thomas Riise Johansen - Institut for Regnskab (RR)
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Blended learning
Sidst opdateret den 27-06-2023

• Forklare de grundlæggende revisionsmæssige begreber, principper og metoder
  • Analysere konkrete problemstillinger ud fra de revisionsmæssige begreber, principper og metoder
  • Forklare og anvende relevant teori til at planlægge en revisionsopgave
  • Forklare og diskutere revisionsmæssige overvejelser ved revisionens udførelse
  • Analysere de rapporteringsmæssige konsekvenser af revisionens konklusioner
  • Identificere den for en revisionsmæssig problemstilling relevante regulering, analysere problemstillingen ud fra denne regulering, og konkludere på denne analyse
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Obligatoriske hjemmeopgaver
Gruppeopgave med 3-5 studerende, hvor mindst 1 ud af 2 opgaver skal bedømmes godkendt.

Opgaverne skal have et maksimalt omfang på 10 sider.

Der vil blive afsat tid ifm. øvelsesundervisningen til at arbejde med godkendelsesopgaverne.
Revision 1:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • Lommeregner efter eget valg
  • I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter
Den studerende har adgang til
  • Adgang til Canvas
  • Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
  • Udvidet IT-pakke
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.

Revision 1 vedrører revisionsprocessen ved revision af årsregnskaber, herunder særligt revisionens planlægning, udførelse og rapportering.

Faget består af en kombination af storholdsforelæsninger, øvelser, godkendelsesopgaver, optagelser og andet onlinemateriale. De studerende opnår viden om fagets teoretiske grundlag gennem fagets litteratur, enkelte storholdsforelæsninger samt en række optagelser og andet onlinemateriale. Optagelserne vil fortrinsvis omfatte en underviser-gennemgang af centrale principper, koncepter og metoder i revision. Derudover tilrettelægges en øvelsesrække, hvor de studerende er til stede og arbejder med opgaver inden for revision. I øvelsesrækken er en underviser til rådighed for introduktion, spørgsmål og opsamling. Dertil omfatter faget 2 godkendelsesopgaver, hvor den ene skal bestås.
Faget er betydeligt omfang baseret på øvelser, hvor de studerende arbejder med fagets problemstillinger. Der gives feedback på diskussionen ved disse øvelser. Derudover gives der fælles feedback på godkendelsesopgaver.
Undervisning 51 timer
Eksamen 4 timer