2023/2024 KAN-CCMAV2302U Aktuelle problemstillinger inden for revision
English Title | |
Current issues in auditing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Undervisning og vejledning varetages af fagansvarlig og andre undervisere afhængig af det valgte emneområde. | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset er baseret på at de studerende arbejder
med selvvalgte problemstillinger i grupper. Målet er, at den
studerende efter undervisningsforløbet i faget kan:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset er primært baseret på et læringsforløb, hvor de studerende i grupper på 2-3 arbejder med selvvalgte problemstillinger inden for revision og revisorbranchen. Læringsforløbet initieres, inspireres og understøttes af et antal undervisningsgange, feedback fra vejledere og medstuderende samt forslag til teorier, data og litteratur.
Problemstillingen vælges af den studerende inden for en række på forhånd fastsatte emneområder. Disse emneområder vil i studieåret 2023/24 i hvert fald omfatte:
Andre emneområder kan tilføjes såfremt den aktuelle udvikling gør dem relevante. Som nævnt vælges emne og problemstilling af den studerende, hvilket giver gode muligheder for fordybelse.
Kurset tjener flere formål. For det første, at udvikle og afprøve den studerendes evne til at indgå i en faglig debat og formidle perspektiver og refleksioner over problemstillinger, der har betydning for revisors virke. For det andet, at skabe mulighed for fordybelse i et område afstemt med den studerendes ønske om specialisering. For det tredje, at udvikle og afprøve den studerendes evne til at tænke problemorienteret, konkretisere problemer der er relevante at undersøge nærmere, tilrettelægge undersøgelsen og formidle resultaterne. Det første formål skal bidrage til faglige diskussioner i revisorbranchen både som en del af faget og fremover. Det andet og tredje formål skal blandt andet ses som et kvalificeret afsæt til arbejdet med kandidatafhandlingen.
Faget er struktureret i følgende dele: (1) Introduktion til emneområder og problemstillinger. (2) Udvælgelse, gennemgang, og anvendelse af kilder med henblik på behandlingen af problemstillingen. (3) Udvælgelse og anvendelse af teorier og data, der kan inddrages i analysen og bidrage til nye perspektiver på problemstillingen. (4) Udarbejdelse af essay, der formidler konkretiseringen og motiveringen af problemstillingen, analyse og diskussion ud fra andre studier, teorier og/eller empiriske data samt konklusionen herpå. Formatet på denne essay er en artikel, hvor der relativt kort og præcist formidles til et fagligt interesseret publikum. Eksempler på dette artikelformat kan ses i tidsskriftet Revision & Regnskabsvæsen.
Hver del indeholder klassebaseret undervisning. Den klassebaserede undervisning er dog begrænset, da der lægges mere vægt på at gruppen arbejder selvstændigt frem mod den afsluttende artikel/essay og modtager feedback fra undervisere og medstuderende med henblik på at udvikle og forbedre artiklen.
Efter del 1 forventes den studerende at vælge det emneområde som der arbejdes med i resten af fagets forløb. De studerende kan enten selv vælge at danne gruppe eller kan vælge at deltage i et kort gruppedannelsesforløb. Der tilbydes seks vejledningstimer til hver gruppe, hvilket svarer til tre vejledningsmøder. Der tilbydes derudover to workshops, hvor gruppen kan modtage feedback fra underviser og medstuderende. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformerne er en kombination af tilstedeværelsesundervisning, selvstændige studier (af rapporter, artikler, podcasts, videoer m.v.), workshops baseret på frivillige hjemmeopgaver og vejledning. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende tilbydes løbende feedback på selvstændige overvejelser, frivillige opgaver og arbejdet med essay’en hos underviser, medstuderende og vejleder. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen afhænger af emneområde. |