2023/2024 KAN-CEMFO1052U Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi
English Title | |
Forbrugeradfærd og Økonomisk Psykologi |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc. og GMA (CM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-06-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Den studerende skal får 1 ud af 2 opgaver/aktiviteter godkendt for at blive indstillet til den ordinære eksamen. De 2 opgaver/aktiviteter omfatter: (1) Der stilles en eksamensforberedende hjemmeopgave, som løses i grupper á 2-3 studerende. Hjemmeopgaven stilles med baggrund i tidligere års erfaringer, som viser, at de studerende ikke mindst savner sparring ift., hvorledes en skriftlig opgave kan struktureres, hvorledes de mest relevante problemstillinger kan identificeres og afgrænses samt hvorledes man kan begrunde valg og fravalg af teorier, modeller og eller metoder. Sigtet med hjemmeopgaven er at træne de studerende heri. Besvarelsen af hjemmeopgaven vil have et omfang af ca. 3 normalsider pr. studerende. 1 times vejledning: Hver gruppe får tildelt en vejleder med særlig indsigt i forbrugeradfærd. Hver gruppe har 1 times vejledning med vejleder i forbindelse med udarbejdelsen af hjemmeopgaven. På vejledningsmødet diskuteres problemformulering og – afgrænsning, opgavens struktur og indhold, anvendelse af teorier/modeller mv. Tidspunktet for vejledningsmødet aftales mellem studerende og vejleder. Opgaveskrivning: På basis af et forvalgt emne og mødet med vejleder udarbejdes opgaven. 2 timers feedback inkl. vejleders forberedelse: Efter afleveringen af opgaven har hver gruppe 2 timers feedbackmøde med vejleder; dog inklusive vejleders forberedelsestid. Her kan man f.eks. tale om, hvad der er godt i opgaven, hvad der kan udbygges/reduceres/forbedres, etc., etc. Tidspunktet for feedback-mødet aftales indbyrdes mellem vejleder og studerende. (2) Der stilles i slutningen af kurset 1 individuel multiple choice test. Hensigten med testen er, at de studerende kan få en opsummerende status på både deres allerede veletablerede indsigter, og hvor der evt. i særlig grad er behov for at sætte yderligere ind i egen eksamensforberedelse. Testen besvares i klassen; tidspunkt for multiple choice testen oplyses på forelæsningsplanen ved kursets begyndelse. Der vil ikke blive givet flere forsøg før den ordinære eksamen til at bestå det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter. Hvis den studerende ikke har bestået det påkrævede antal obligatoriske aktiviteter eller har været syg, vil den studerende ikke have mulighed for at gå til den ordinære eksamen. Hvis den studerende forud for re-eksamen stadig mangler godkendelse til det antal obligatoriske aktiviteter og opfylder de betingelser, der er fastsat i studieordningen, er der mulighed for en ekstra opgave. Den ekstra opgave er en 10-siders hjemmeopgave, der dækker det krævede antal obligatoriske aktiviteter. Hvis den er godkendt, vil den studerende kunne deltage i re-eksamen. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagets formål
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på forelæsninger med dialog. Det tilstræbes, at forelæsningerne vil have karakter af fysisk tilstedeværelsesundervisning på CBS. Online elementer vil dog kunne forekomme. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Gruppehjemmeopgave m/vejledning og feedback. Gruppen får vejledning ifm. udarbejdelse af opgaven og efterfølgende dialogbaseret feedback fra vejleder. Hertil kommer digital test m/feedback. Der gives desuden systematiseret feedback i form af gennemgang og diskussion af tidligere eksamensopgaver, som på forhånd er løst hjemme af de studerende. Feedback gives ud fra fagets indhold og målsætninger. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Michael R. Solomon, Consumer Behaviour: Global Edition, 13
edition, Pearson 2020.
|