Læringsmål |
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante ’marketing research
problems’, ’marketing research questions’ og hypoteser på baggrund
af et ’marketing decision problem’
- Udvikle et relevant analysedesign, som vil være velegnet for et
givet ’marketing research problem’
- Vurdere og vælge relevante metoder til dataindsamling og
sampling
- Beskrive, vurdere, vælge og anvende
markedsanalyseteknikker
- Vurdere og formidle løsningen af konkrete ’marketing research
questions’ og ’marketing research problems’ selvstændigt og på et
reflekteret videnskabeligt grundlag
|
Prøve/delprøver |
Markedsanalyse: Integreret Projekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 60 sider |
|
Den studerende kan vælge at skrive opgaven
alene |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Opgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når
prøven starter |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der stilles en ny opgave til
syge-/omprøven som udarbejdes individuelt. Projektopgaven må være
på max. 40 sider
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen vil finde sted i form af en projektopgave .
Projektopgaven er i to dele, der tager udgangspunkt i samme case
og belyser forskellige stadier i markedsanalyseprocessen. Der gives
ingen selvstændig vurdering af del 1 og del 2, da der er tale om en
samlet eksamen og en helhedsbedømmelse af de to dele. Der vil ikke
blive givet vejledning til udarbejdelsen af del 1 og del 2.
De studerende får præsenteret en konkret og autentisk case, og
skal så strukturere problemstillingen og med udgangspunkt i
'management decision problem' opstille relevante
'marketing research questions' og hypoteser. Herefter skal
de forskellige faser i markedsanalyseprocessen behandles.
Projektopgavens del I afsluttes med design af spørgeskema til en
kvantitativ undersøgelse. I del II fortsættes herfra med konkrete
indsamlede data, der nu skal analyseres med henblik på belysning af
de opstillede hypoteser og løsning af det opstillede problem. Der
lægges vægt på, at de studerende anvender og relaterer teorierne og
metoderne på området til løsning af den praktiske projektopgave.
Det er ikke nok at gennemføre en statistisk analyse af data;
analyseresultaterne skal omsættes og anvendes til løsning af et
management problem med klare konklusioner og rekommandationer til
problemejeren. Ved prøven skal den studerende således vise evne til
- gennem samarbejde med de øvrige studerende i gruppen - at kunne
strukturere og løse komplekse problemstillinger, der har relation
til de forskellige faser i
markedsanalyseprocessen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål
Faget 'Markedsanalyse' er centralt på linjen. De til
rådighed værende data bliver kvantitativt og kvalitativt
flere, og mulighederne for at nyttiggøre disse data med henblik på
markedsføringsbeslutninger, på såvel det strategiske som det
taktiske niveau, forbedres. Dette sker både i takt med udviklingen
af nye deskriptive og normative modeller omkring virksomhedens
markedsføringsmæssige situation, og i takt med tilgængeligheden af
forbedret software til håndtering af disse data. En betydelig og
stadig stigende del af virksomhedens markedsføringsbeslutninger
bliver truffet på grundlag af information, der er indsamlet og
bearbejdet til det enkelte beslutningsproblem. Derfor er det
afgørende at have indgående kendskab til markedsanalyse.
Det overordnede formål med faget er at sætte den studerende i stand
til at identificere den nødvendige information, som skal danne
grundlaget for virksomheders gennemførelse af såvel taktiske som
strategiske markedsføringsbeslutninger. Desuden skal den studerende
kunne være i stand til at håndtere:
Identifikation af markedsanalyseproblemstillingen, samt specificere
denne i nogle helt konkrete hypoteser
Tilrettelægge og gennemføre alle nødvendige trin i
markedsanalyseprocessen
Analysere indsamlet informationer udfra relevante analysemetoder og
–teknikker
Rapportere og fremlægge undersøgelsens resultater, herunder angive
muligheden for implementering af disse.
Fagets indhold
I faget behandles følgende emner:
Markedsanalyseprocessen og problemidentifikation
Kvalitative undersøgelser
Dataindsamlingsmetoder
Måling og skalering
Design af spørgeskema
Planlægning af stikprøver
Feltarbejde og præsentation
Tabelanalyse og hypotesetest
Analyseteknikker: T-test, variansanalyse, regressionsanalyse,
faktoranalyse, klyngeanalyse, konfirmativ faktoranalyse og
strukturelle ligningsmodeller (SEM). Hovedvægten lægges på
praktiske anvendelser, vurdering af teknikkerne og deres
forudsætninger samt tolkning af analyseresultaterne.
Løbende i undervisningen indgår konkrete problemer, cases og
markedsdata fra praksis, samt brug af den statistiske programpakke
SPSS til den konkrete dataanalyse.
Faget har tæt relation til alle linjens øvrige fag på 1. og 2.
semester.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, eksempler og øvelser.
Forelæsningerne vil have karakter af fysisk
tilstedeværelsesundervisning.
Udover forelæsningerne gennemføres i slutningen af 1. semester og i
2. semester øvelsesundervisning på mindre hold i anvendelsen af
analyseteknikker ved brug af den statistiske programpakke SPSS.
Øvelsesundervisningen gennemføres som fysisk
tilstedeværelsesundervisning samt i form af online pre-recorded
undervisning. |
Feedback i undervisningen |
Kurset er tilrettelagt som dialogbaseret
undervisning og vil indeholde generel feedback ud fra de
studerendes input til og aktive medvirken i undervisningen. Hertil
kommer en række konkrete aktiviteter, som eksplicit er målrettet
feedback og eksamensforberedelse:
Der vil undervejs i forløbet være intensiv øvelsesundervisning,
hvor der vil blive givet feedback ift. de studerendes præstationer.
Feedback’en vil være mundtlig og vil kunne være både individuel og
gruppebaseret.
Hertil kommer digital test m/feedback.
Feedback gives ud fra fagets indhold og målsætninger. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
74 timer |
Forberedelse |
246 timer |
Eksamen |
100 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Dan Nunan, David F. Birks & Naresh K. Malhotra (2020).
Marketing Research: An Applied Approach, Sixth Edition. Pearson
Education.
Jensen, Jan Møller & Thorbjørn Knudsen (2023). Analyse af
spørgeskemadata med SPSS: Teori, anvendelse og praksis, 4. udgave.
Odense: Syddansk Universitetsforlag.
|