2023/2024
KAN-CSPKO1053U Samfundets Kommunikative
Differentiering
English Title |
The Communicative Differentiation of
Society |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
10 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig |
- Anders La Cour - Institut for Business Humaniora og Jura
(BHJ)
|
Primære
fagområder |
- Kommunikation/Communication
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
24-08-2023
|
Læringsmål |
Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til at:
- identificere og adskille mindst to forskellige former for
kommunikation
- fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik
er på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer
- reflektere og perspektivere over de fremanalyserede
iagttagelser
|
Prøve/delprøver |
Samfundets
kommunikative differentiering:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Ved prøven skal den studerende være i stand til at:
* identificere og adskille mindst to forskellige former for
kommunikation
* fremhæve og begrunde hvordan politik som en særlig problematik er
på spil i de fremanalyserede kommunikationsformer
* reflektere og perspektivere over de fremanalyserede
iagttagelser
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget giver de studerende indsigt i og færdigheder til lave
diagnoser af det moderne samfund som differentieret i et antal
selvstændige kommunikationsfelter eller –systemer og herunder at
fremanalysere forskellige logikker, der er på spil. På denne
baggrund giver faget en introduktion til udvalgte systemer i
samfundet og deres særlige former og kommunikationslogikker. Faget
introducerer samtidig en række forskningsmæssige uenigheder
vedrørende samfundets differentiering, forholdet mellem autonomi og
afhængighed, samt åbenhed/lukkethed mellem systemer. Ligeledes
bliver de studerende trænede i at skelne mellem hvornår, der er
tale om politik, som et særligt kommunikationssystem og hvornår der
er tale om det politiske, som et generelt fænomen knyttet til al
kommunikation.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger,
plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne
øvelsestimer. |
Feedback i undervisningen |
Forud for hver forelæsning, er der to
øvelsestimer. Her arbejder de studerende i grupper med dagens tekst
samt med spørgsmål fra underviseren. Underviseren går rundt blandt
grupperne i begge timer og giver feedback på de studerendes
spørgsmål til teksten eller agerer samtale partner omkring de
stillede spørgsmål. Den feedback de studerende giver på teksten og
spørgsmålene, bliver samtidig brugt til at kvalificere den enkelte
forelæsning.
Faget afsluttes med fire timer kollektiv feedback på de studerendes
uploadede videoer, hvor de studerende præsenterer deres forskellige
analysestrategier
|
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
48 timer |
Undervisningsforberedelse |
144 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
220 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Kneer, George & Nassehi, Armin (1997). Niklas Luhmann –
introduktion til teorien om sociale systemer. Hans Reitzels
Forlag.
- Laclau, Ernesto & Mouffe, Chantal (2010). Det radikale
demokrati. Roskilde Universitets Forlag.
- Schmitt, Carl (2002 [1932]). Det politiskes begreb. Gyldendals
Bogklubber.
|
Sidst opdateret den
24-08-2023