2023/2024  MA-MMPGO1012U  Ledelse i den eksperimenterende organisation

Management in the experimental organization

Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Niveau Master
Starttidspunkt Forår, Efterår
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
  • Anders La Cour - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Christa Breum Amhøj - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Ledelse/Management
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 07-08-2023

• Viden om hvordan man designer et eksperiment, hvilken form for ledelse kalder det på, og hvordan sætter man det konkret i gang.
  • Evnen til at identificere og kritisk reflektere over hvordan eksperimenter både stiller krav til styring og fravær af styring. Herunder evnen til at kunne pege på hvilke risici der er forbundet med henholdsvis overstyring og mangel på styring, når det handler om ledelsens facilitering af eksperimenter. Tredje læringsmål: Evnen til kritisk at reflektere over hvordan eksperimenter kan
  • Evnen til kritisk at reflektere over hvordan eksperimenter kan evalueres og efterfølgende implementeres i organisationen
Ledelse i den eksperimenterende organisation:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer og Vinter

I løbet af undervisningen udarbejdes 2 mindre skriftlige hjemmeopgaver, som underviser giver feedback på. Opgaverne kan justeres efter feedback og afleveres samlet som skriftligt produkt, der danner udgangspunkt for den mundtlige eksamen.

I faget præsenteres en række teoretiske bud på, hvordan forskellige former for eksperimenter muliggør frisættende mønsterbrud, der kan gentænke relationer, organiseringsformer og værdiskabende lederskab.  Deltagerne bliver inviteret og inspireret til at afprøve en eller flere selvvalgte (mikro-)eksperimenter i  egen organisation. Eksperimenterne vil være genstand for opgaver og  løbende undersøgelser.

Temaer:

• Innovation og eksperimenter i offentlige organisationer
  • Særlige betingelser for ledelse af eksperimenter
  • Muligheder og risici, når man eksperimenterer i egen organisation
Undervisningen veksler mellem traditionel forelæsning, gruppearbejde, drøftelser med andre offentlige ledere om muligheder og erfaringer med eksperimenter, samt præsentationer og forberedelse af egne eksperimenter, som også lægger op til de korte skriftlige opgaver på kurset.
TBA
Undervisning 32 timer