2023/2024
MA-MMPGO1013U Resultatorienteret lederskab
English Title |
Result-oriented
leadership |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk (også udbudt som valgfag) |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Michael Pedersen - Institut for Business Humaniora og Jura
(BHJ)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Lederskab/Leadership
|
Undervisningsformer |
|
Sidst opdateret den
01-12-2023
|
Læringsmål |
- Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor
fagets rammer.
- Færdigheder til at anvende fagets viden i analyser af aktuelle
ledelses-udfordringer.
- Evnen til at reflekterer selvkritisk over egen ledelsespraksis
og dens relation til fagets begreber og temaer.
|
Prøve/delprøver |
Resultatorienteret lederskab:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Opgaven stilles i undervisningen |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
Bestået/ikke bestået |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Skriftlig hjemmeopgave på 10-15
sider. Inetrn Prøve. Én bedømmer.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven er en porteføljeeksamen som består af en række opgaver,
der skal gennemføres i løbet af semesteret. Formålet med opgaverne
er, at de skal bidrage til at integrere læring fra faget i jeres
daglige ledelsespraksisser.
For at bestå faget skal alle opgaver løses og formkravene nøje
overholdes. Det er desuden obligatorisk aktivt at kommentere på
hinandens opgaver, men der er ingen formkrav til denne deltagelse.
Underbiserme skal blot kunne registrere, at deltagerne har
kommenteret mindst to gange på en anden studerendes
opgavebesvarelse (under opgavenummer 1-4).
Faget har i alt seks opgaver. Den deltagerhe skal have godkendt
mindst fire ud af seks opgaver for at bestå faget. Deltagerne skal
have godkendt opgave 5 og 6 for at bestå faget. Disse to opgaver er
obligatoriske. Deltagerne skal mindst have godkendt to opgaver
af opgavenummer 1, 2, 3 og 4. Deltagerne må dog meget gerne løse
alle opgaverne i faget for at få mest muligt ud af
faget.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Resultatorienteret lederskab handler om at bidrage til den
offentlige virksomheds succes gennem fokuseret udvikling af
menneskelige ressourcer, vaner, rutiner og organisationer i
relation til den overordnede strategisk værdiskabelse, som
organisationen skal levere for sine interessenter. Den enkelte
leder skal gennem sit arbejde med mennesker og processer være i
stand til at levere på organisationens kerneopgave.
Helt konkret sætter vi fokus på, hvordan lederen skaber resultater
ved at omsætte indsigt i interessenternes forståelse af kerneopgave
i ledelsen af medarbejderne, så de bedre selv kan tage ansvar for
værdiskabelse i organisationen.
I faget sætter vi fokus på:
- Strategisk forståelse for og indsigt i organisationens
kerneopgave.
- Lederens rolle som personale- og strategisk leder.
- Medarbejdernes evne til at lede sig selv strategisk i forhold
til kerneopgaven.
Faget bevæger sig mellem fire emner:
1) At forstå organisationens værdiskabelse udefra og ind,
2) at kunne kortlægge og udvikle organisationens kapabiliteter
og organisatoriske rutiner,
3) at kunne lede medarbejderne som leder sig selv forskellige
og
4) kunne arbejde med egne ledelsesvaner og -rolle i relation til
de første tre temaer.
- Lederen vil blive introduceret til centrale begreber indenfor
ledelseslitteraturen som at tænke strategisk udefra-og-ind,
organisatorisk kapabilitet; organisatoriske rutiner, ledelse af
selvledende medarbejdere og at arbejde med egne ledelsesvaner i
hverdagen.
- Ved at inddrage og arbejde med lederens egen organisation i
relation til disse fire emner, vil lederen opnå en mere reflekteret
og kritisk forståelse for sin egen lederrolle i en offentlig
virksomhedskontekst.
- Igennem dette arbejde vil lederen få bedre forståelse for sin
egen situation og organisation, så der kan blive skabt konkrete
ideer til og viden om, hvordan lederen kan transformere sin egen
ledelsespraksis til gavn for organisationens
resultater.
|
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen vil være en blanding af småoplæg
på campus, præ-optaget videoforelæsninger, oplæg til diskussion og
øvelser omkring deltagernes ledelsespraksis. Vi vil også have en
løbende chatfunktion på Canvas, hvor deltagerne kan stille
spørgsmål om eksamen, tekster mv. Før hver undervisningsgang på CBS
skal deltagerne læse nogle tekster samt se en række
onlineforelæsninger omkring teksterne. Ved undervisning på campus
vil fokus være på, hvordan indsigterne fra teksterne kan anvendes
til at gøre sit lederskab mere resultatorienteret. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning - fremmøde og online |
32 timer |
Forberedelse og eksamen |
105,5 timer |
|
Sidst opdateret den
01-12-2023