English   Danish

2023/2024  MA-MMPGO1013U  Resultatorienteret lederskab

English Title
Result-oriented leadership

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
Kursusansvarlig
  • Michael Pedersen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Lederskab/Leadership
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 01-12-2023

Relevante links

Læringsmål
  • Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor fagets rammer.
  • Færdigheder til at anvende fagets viden i analyser af aktuelle ledelses-udfordringer.
  • Evnen til at reflekterer selvkritisk over egen ledelsespraksis og dens relation til fagets begreber og temaer.
Prøve/delprøver
Resultatorienteret lederskab:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer og Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Skriftlig hjemmeopgave på 10-15 sider. Inetrn Prøve. Én bedømmer.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Prøven er en porteføljeeksamen som består af en række opgaver, der skal gennemføres i løbet af semesteret. Formålet med opgaverne er, at de skal bidrage til at integrere læring fra faget i jeres daglige ledelsespraksisser.

 

For at bestå faget skal alle opgaver løses og formkravene nøje overholdes. Det er desuden obligatorisk aktivt at kommentere på hinandens opgaver, men der er ingen formkrav til denne deltagelse. Underbiserme skal blot kunne registrere, at deltagerne har kommenteret mindst to gange på en anden studerendes opgavebesvarelse (under opgavenummer 1-4).

 

Faget har i alt seks opgaver. Den deltagerhe skal have godkendt mindst fire ud af seks opgaver for at bestå faget. Deltagerne skal have godkendt opgave 5 og 6 for at bestå faget. Disse to opgaver er obligatoriske. Deltagerne skal mindst have godkendt to opgaver af opgavenummer 1, 2, 3 og 4. Deltagerne må dog meget gerne løse alle opgaverne i faget for at få mest muligt ud af faget.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Resultatorienteret lederskab handler om at bidrage til den offentlige virksomheds succes gennem fokuseret udvikling af menneskelige ressourcer, vaner, rutiner og organisationer i relation til den overordnede strategisk værdiskabelse, som organisationen skal levere for sine interessenter. Den enkelte leder skal gennem sit arbejde med mennesker og processer være i stand til at levere på organisationens kerneopgave.

Helt konkret sætter vi fokus på, hvordan lederen skaber resultater ved at omsætte indsigt i interessenternes forståelse af kerneopgave i ledelsen af medarbejderne, så de bedre selv kan tage ansvar for værdiskabelse i organisationen.

I faget sætter vi fokus på:

  • Strategisk forståelse for og indsigt i organisationens kerneopgave.
  • Lederens rolle som personale- og strategisk leder.
  • Medarbejdernes evne til at lede sig selv strategisk i forhold til kerneopgaven.

 

Faget bevæger sig mellem fire emner:

1) At forstå organisationens værdiskabelse udefra og ind,

2) at kunne kortlægge og udvikle organisationens kapabiliteter og organisatoriske rutiner,

3) at kunne lede medarbejderne som leder sig selv forskellige og

4) kunne arbejde med egne ledelsesvaner og -rolle i relation til de første tre temaer.

 

  • Lederen vil blive introduceret til centrale begreber indenfor ledelseslitteraturen som at tænke strategisk udefra-og-ind, organisatorisk kapabilitet; organisatoriske rutiner, ledelse af selvledende medarbejdere og at arbejde med egne ledelsesvaner i hverdagen.
  • Ved at inddrage og arbejde med lederens egen organisation i relation til disse fire emner, vil lederen opnå en mere reflekteret og kritisk forståelse for sin egen lederrolle i en offentlig virksomhedskontekst.
  • Igennem dette arbejde vil lederen få bedre forståelse for sin egen situation og organisation, så der kan blive skabt konkrete ideer til og viden om, hvordan lederen kan transformere sin egen ledelsespraksis til gavn for organisationens resultater.
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen vil være en blanding af småoplæg på campus, præ-optaget videoforelæsninger, oplæg til diskussion og øvelser omkring deltagernes ledelsespraksis. Vi vil også have en løbende chatfunktion på Canvas, hvor deltagerne kan stille spørgsmål om eksamen, tekster mv. Før hver undervisningsgang på CBS skal deltagerne læse nogle tekster samt se en række onlineforelæsninger omkring teksterne. Ved undervisning på campus vil fokus være på, hvordan indsigterne fra teksterne kan anvendes til at gøre sit lederskab mere resultatorienteret.
Feedback i undervisningen
TBA
Studenterarbejdstimer
Undervisning - fremmøde og online 32 timer
Forberedelse og eksamen 105,5 timer
Sidst opdateret den 01-12-2023