2023/2024  BA-BPROO1005U  Økonomistyring og projekter

Management Accounting and Projects

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Tim Neerup Themsen - Institut for Regnskab (RR)
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Blended learning
Sidst opdateret den 06-06-2023

Ved gennemførelse af dette fag skal den studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
  • Redegøre for fagets teorier om og metoder til virksomheders og projekters økonomistyring
  • Anvende fagets teorier og metoder til løsning af opgaver og/eller besvarelse af spørgsmål relateret til økonomistyring, herunder vise de nødvendige udregninger og/eller overvejelser
  • Reflektere over fagets teoriers og metoders indbyrdes sammenhæng, herunder deres anvendelighed og begrænsninger, i forhold til virksomheders og projekters økonomistyring
  • Formulere sig i et fagligt klart og tydeligt sprog
Økonomistyring og projekter:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavebesvarelsen skal uploades som pdf. og i ét dokument. Ingen min. eller max. antal sider. Excelark godtages ikke.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Hvis omprøven afholdes som en mundtlig prøve, vil der være tale om en 20 minutters mundtlig prøve uden forberedelse inkl. votering og karakterafgivelse. Til selve prøven trækker den studerende et på forhånd ukendt spørgsmål, som først skal besvares, og som dernæst danner udgangspunkt for en bredere udprøvning i pensum. Spørgsmålet vil være af redegørende karakter og er ikke et beregningsspørgsmål. Den studerende kan dog godt blive bedt om at foretage beregninger under selve eksaminationen. Den studerende skal videre være forberedt på at kunne perspektivere spørgsmålet til hele pensum. Noter må godt anvendes, men da bedømmerne vurderer den selvstændige præstation, anbefales det, at den studerende kun meget kort gør brug af disse.

Tidligere syge-/​omprøvespørgsmål udleveres ikke.

For yderligere informationer om reeksamen, kontakt fagansvarlige.

Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af virksomheder og projekter. De studerende vil blandt andet stifte bekendtskab med discipliner som omkostningsestimering, budgetplanlægning, budgetkontrol og præstationsmåling. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af disse organisationer. Hvordan estimerer man for eksempel prisen på et produkt eller en serviceydelse? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et fokus på bæredygtighed? Hvordan designer man et præstationsmålinginstrument? Hvordan estimerer man omkostningerne forbundet med et projekt? Og hvordan fører man kontrol med projektets fremdrift? Faget baserer sig på et pensum samt en række minicases fra konkrete, men dog anonymiserede, organisationer og projekter til at forankre de teorier og metoder, som de studerende tillærer sig på faget.

Faget forløber sammenlagt over 12 lektioner fordelt med én lektion per uge over ca. 12 uger. I den første lektion introduceres der til fagets indhold og struktur, herunder også til økonomistyring som overordnet emne. De efterfølgende 9 lektioner er alle bygget op omkring en mere specifik økonomistyringsdisciplin, hvor centrale dele af pensum vil blive gennemgået, og hvor de studerende skal løse en række gruppebaserede opgaver baseret på minicasene. Til den sidste lektion afsluttes faget, og der vil blive brugt tid på at forberede den forestående eksamen.

Undervisningen er bygget op omkring en grundbog for økonomistyring generelt, en grundbog for økonomistyring på projekter mere specifikt samt en række akademiske artikler. Undervisningen tager form af tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en kombination af både forelæsning, diskussion samt opgaveløsning. Herudover vil der være en række hjemmeopgaver tilgængelige online, som bør løses løbende gennem fagets afvikling og/eller som forberedelse til eksamen. Opgaverne har samme struktur, form og fagligt niveau som den ordinære eksamensopgave og omhandler emner fra pensum, som ikke direkte behandles til selve undervisningen.
Feedback er overordnet tænkt ind på tre forskellige måder. For det første vil der til de enkelte undervisningsgange være gruppebaserede øvelsesopgaver, som muliggør løbende vidensdeling mellem de studerende inden for fagets discipliner. Underviseren vil videre være til stede under øvelsesarbejdet og tilbyde sin hjælp til de studerende, der måtte ønske dette. Opgaverne gennemgås afslutningsvist i plenum, så alle studerende kan få feedback på deres arbejde. For det andet vil der på faget blive tilbudt individuelle konsultationssamtaler med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. De studerende kan tage alle emner op på disse møder, som for øvrigt er frivillige. Afslutningvist vil der derudover være vejledende løsninger til hver enkelt hjemmeopgave, som giver de studerende mulighed for enten at give sig selv feedback på egen præstation eller at give hinanden feedback på hinandens præstation.
Kontaktundervisning (12 sessioner af 3 timer) 36 timer
Forberedelse (pensumlæsning + opgaveløsning) 130 timer
Eksamensforberedelse 36 timer
Eksamen (ekskl. evt. reeksamen) 4 timer